A fapados légitársaság azért fordult az európai testülethez, mert megítélése szerint olasz riválisát az uniós szabályok szerint tiltott módon mentették ki az összeomlásból. Az Alitalia 2008-ban, két évvel privatizációja után 300 millió eurós állami kölcsönnel kerülte el a fizetésképtelenséget; a légitársaságot ezt követően csődgondnokság alá helyezték. Később az olasz befektetőkből álló Compagnia Aerea Italiana (CAI) vette meg az Alitalia főbb eszközeit, majd az egyebek közt az Intesa Sanpaolo bankot és az Atlantia autópálya-kezelőt is magában foglaló CAI 2009-ben eladta az Alitalia 25 százalékát az Air France-KLM Groupnak.

A 2008-as akciót annak idején az Európai Bizottság (EB) is jóváhagyta, azzal a csavarral, hogy bár a 300 milliós kölcsönt az uniós versenyszabályokkal ellentétesnek minősítette, azt is leszögezte, hogy az új befektetők nem kötelezhetők annak visszafizetésére, mert az Alitalia eszközeit piaci áron vették meg. A Ryanair ez utóbbi miatt indított eljárást az EB ellen az Európai Bíróságon, amely viszont most megerősítette az EB 2008-as döntését.