Év végéig két kisáruház tesztjét indítja el a Praktiker Építési- és Barkácspiacok Kft. - jelentette be Karl-Heinz Kethügyvezető igazgató. A cég korábbra tervezte a bejelentést, ám a német sajtó és közte a magyar, is lehúzta a keresztvizet a társaságról, mert az anyaországban a konszern komoly nehézségekkel küzd. Többek közt az is megjelent, hogy a csoport talán kivonul Kelet-Európából, így Magyarországról is. Keth leszögezte szó sincs kivonulásról, 7 millió euró tőkeinjekciót kapott a magyar társaság a veszteségek rendezésére (ez tavaly 3,43 milliárd forint volt, Napi Gazdaság 2012. június 28), illetve új lehetőségek felkutatására. Anyavállalati részről nincs türelmi idő korlát a magyar leányvállalat újbóli növekedésre állásához - válaszolta a Napi Gazdaság kérdésére Keth, egy fél mondatban viszont megjegyezte, magának tűzött ki határidőt.

A cél természetesen az, hogy a Praktiker Kft. mielőbb nullszaldós legyen és maga mögött hagyja az elmúlt évek forgalom csökkenését. Ugyanakkor megjegyezte, tisztában vannak vele, hogy a helyzet most sem stabil. Nem egészen biztosak abban, hogy a piac elérte a mélypontját. Ennek megfelelően az idei forgalmi célok is szerények, a tavaly 30,06 milliárd forint nettó árbevételt szeretnék elérni. (Ez 2011-ben majdnem 1,8 milliárd forint forgalom csökkenést jelentett. A gyenge eredmény miatt a Praktiker az itt jelenlevő barkácsláncok közül a második legnagyobb mínuszt produkálta.)

Ehhez képest azonban Keth leszögezte, nem bocsátottak el alkalmazottat, idén végrehajtották a bérkompenzációt és megindult a teljes lánc hatékonyságának javítása. Ez elsősorban a termékkínálat racionalizálását, az első áras, vagyis olcsó termékek és saját márkás termékek felfutását is jelenti. Másodsorban az új kínálati struktúrához alakítják át az üzleteiket.

A kis boltok 1000 négyzetméteresek lennének, kifejezetten lakóhely közeliek és speciális kínálatot mutatnának. Ezzel a magyar lánc azokat a fehér foltokat fedné le, amelyekre a nagy áruházak képtelenek. Keth szerint, ha sikeres a koncepció 20-30 kis egységet képes eltartani a piac. (Ráadásul nem tűnik drága befektetésnek, a két teszt üzletbe 200-250 ezer eurót fektet a lánc.) Ugyanakkor a kereslet alakulása továbbra is gyatra, a GfK piackutató Intézet adatai szerint a barkácsláncok kosárértéke 5000 forint. Ez alig valamivel kevesebb, mint két (0,7 literes) doboz parketta lakk.

Barkácsláncok adózás utáni vesztesége
(milliárd forint)
20102011
OBI1,742,03
Praktiker2,213,43
bauMax1,793,95
BricoStore1,632,19
Bauhaus0,861,82
Forrás: cégbíróság