Alexander Dobrindt elmondta, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) tavaly szeptemberben elrendelt vizsgálatán 53 modell viselkedését tanulmányozták próbapadon, tesztkörülmények között, és az utakon, hétköznapi használati körülmények között. Nem bukkantak ugyan olyan csalás nyomára, amelyet a VW követett el, de 22 modellnél tapasztaltak rendellenességet a kipufogógáz tisztítására szolgáló berendezés működésében.
A vizsgált modelleket három csoportra lehet osztani. Az elsőbe azok tartoznak, amelyeknél minden megfelel az előírásoknak. A második csoportba került a 22 kifogásolt modell, amelyeknél feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mértek. Erre az a magyarázat, hogy a kipufogógáz-tisztító berendezés bizonyos hőmérséklet alatt kikapcsol, hogy ne károsodjék a motor a hidegben.
Az eljárás a hatályos uniós szabályok alapján legális, de a KBA szerint a gyártók indokolatlanul széles körben alkalmazzák. Találtak például olyan modellt, amelynél már a németországi időjárási viszonyokat tekintve hidegnek nemigen nevezhető 17 Celsius fok alatt kikapcsol a rendszer, és így megugrik a károsanyag-kibocsátás. A harmadik csoportba a VW EA 189 típúsú motorral szerelt modellek tartoznak, ezeknél kimutatták annak a szoftvernek a működését, amellyel a VW tavaly szeptemberben "lebukott".
A visszahívást a második kategóriába tartozó kocsiknál rendelték el. A gáztisztító berendezés beállítására szervizbe rendelnek 247 ezer kocsit a Daimlertől (a Mercedes A-, B- és V-osztályból) és 293 ezret a VW-től (32 ezer Porsche Macan terepjárót, 194 ezer Volkswagen Amarok és Crafter haszongépjárművet, 66 ezer Audi Q5-ös, A6-os és A8-as modellt), továbbá 90 ezer Opel Zafirát, Insigniát és Cascadát.
A vizsgálat tanulsága, hogy pontosítani kell az uniós szabályozáson. A KBA-nál is változtatnak, szigorítják a típusengedélyek kiadási szabályait. A hatóság részletes indoklást kér majd el a gyártóktól a kipufogógáz-tisztító berendezés beállításáról, és további ellenőrzéseket vezet be - mondta a miniszter.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW - a legnagyobb európai autógyártó vállalat - elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.