A fapadosok térnyerése nem újdonság, egyes felmérések szerint már a légi közlekedés 25 százalékát ezen társaságok adják. A sikerüket természetesen az alacsony áraiknak köszönhetik, amivel bőven a hagyományos légitársaságok árai alá tudnak lőni - olvasható az Independenten.
A légi közlekedéssel foglalkozó szakportál, az AirlineRatings.com most 407 társaságot hasonlított össze, hogy megmérje, melyik a legbiztonságosabb az olcsó cégek közül. A lista összeállításánál figyelembe vették, hogy az adott vállalkozás milyen kapcsolatot ápol a légi közlekedést szabályozó nemzetközi szervezetekkel, az elmúlt 10 év baleseti statisztikáit, hogy milyen eredményeket ért el a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség biztonsági vizsgálatain, illetve, hogy a légitársaság anyaországának szabályozása mennyire egyeztethető össze a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet 8 pontos biztonsági előírásaival.
És akkor lássuk az eredményeket: a tizedik helyen az ír Aer Lingus végzett, amely egyszerre nyújt kifejezetten olcsó és luxus kategóriájú jegyeket is, illetve az 1960-as évek óta nem volt halálos kimenetelű balesete. A kilencedik helyre a JetBlue nevű társaság került fel, amely az amerikai kontinensen közlekedik és története során soha nem volt halálos balesete.
Hasonló statisztikákkal büszkélkedhet az ausztrál nemzeti légitársaság, a Qantas fapados leányvállalata, a Jetstar is, amely így a nyolcadik helyre került fel. A lista további részében nem meglepő módon már csak olyan légitársaságok szerepelnek, akiknek soha nem volt még halálos kimenetelű balesetük: ilyen a hetedig helyezett Thomas Cook és a hatodik helyre férő német TUI Fly is - ennek a kettőnek egyébként még balesete sem volt soha.
Az ötödik pozíciót a Westjet, Kanada legnagyobb fapados társasága kapta. Az AirlineRatings.com a biztonsági eredményeik mellett dicsérte a Westjetet azért is, mert a büdzséjükhöz képest a vetélytársaikhoz képest jóval több helyet hagynak az utastérben az ügyfeleiknek, illetve több kikapcsolódási lehetőséget is nyújtanak nekik. A következő szereplő, az 1979-ben alapított, dél-angliai Flybe-nek hiába nem volt még soha halállal záródó balesete, a dobogóról így is épphogy lemaradt.
Felfért viszont oda, a hongkongi HK Express, amely 2004-es indulásakor főképp belső járatokat üzemeltetett Kínában. 2011-ben aztán jött a váltás, átálltak az olcsóbb működési modellre és kiterjesztették tevékenységüket Délkelet-Ázsiára is.
A második helyre a második legnagyobb mexikói légitársaság, a 2005-ben alapított Volaris fért fel, míg az első helyre az Alaska Airlines által nemrég 2,6 milliárd dollárért megvásárolt Virgin America ért oda.
Érdekesség, hogy az oldal statisztikái szerint az első tíz helyezet mindegyike hétből hét pontot ért el a biztonság terén, addig a magyar gyökerű Wizz például csak 4 pontot kapott az oldal szerzőitől.