Olcsó autóhitelekkel veri meg a többi európai autógyártót hazai piacaikon is a Volkswagen - derül ki a Wall Street Journal körképéből. Olaszországban nullaszázalékos kölcsönnel kínálják az Up törpeautót, miközben a hozzá hasonló FIAT 500-as vásárlóinak hatszázalékos kamattal ajánlanak finanszírozást a kereskedők. A német autó ráadásul jobban felszerelt, például műholdas navigációs rendszer is van benne. Párizsban az elmúlt időszakban 1,9 százalékos kamatozású kölcsönnel kínálták az Upot, illetve a jóval nagyobb Polót, miközben a Renault, a Ford és a FIAT 5,9-6,7 százalék közötti hitelekkel próbálkozott hasonló autóinál, a Peugeot pedig 11,6 százalékos kamatot kért autóhiteleire.
A VW az olcsó kölcsönnel időnként az árkülönbségeket is kompenzálja. Franciaországban egy Peugeot 107-es ért 11,3 ezer eurót kell fizetni, ami közel ezer euróval több az Up áránál. Ha azonban valaki igénybe veszi a VW 8000 ezer eurós hároméves hitelét, akkor a német autóval néhány száz euróval jobban járhat.
Nagy-Britanniában más konstrukcióval csábították a vevőket: a Polót ingyen biztosítással ajánlották, úgy, hogy már 1000 font (1240 euró) kezdő részlet kifizetése után ki lehetett vele hajtani a szalonokból. A Golfnál 1500 font volt az induló részlet. Portugáliában a flottaértékesítésben gurítottak: egy cég flottamenedzsere arról számolt be, hogy VW Polókat tíz százalékkal olcsóbban tudott lízingelni, mint Renault Cliókat, ezért az előbbi típusra cserélik az eddig használt utóbbiakat.
A titok nem titok
A VW titka pénzügyi egyszeregy: olcsóbban jut forrásokhoz, mint versenytársai. A német cég májusban 1,875 százalékos kuponnal bocsátott ki ötéves kötvényeket, miközben a Peugeot-nak áprilisban 5,625, a FIAT-nak júliusban 7,75 százalékot kellett fizetni a kölcsönért. Ráadásul az olasz cég ezért csak négy évre kapott hitelt.
További forrása a VW-nek a Volkswagen Bank betétállománya, amely a 2008-as válság óta közel kétszeresére, 24,3 milliárd euróra emelkedett. Ezzel majdnem kétharmad részben ellátja forrásokkal a cég autófinanszírozó részlegét. És itt jelentkezik a német gazdaság ereje, illetve a költségvetés egyensúlya: a német hitelintézetek ennek köszönhetően megtehetik, hogy sokkal alacsonyabb kamatot fizessenek betéteseiknek, mint mások. A VW maximum 1,6 százalékot ad betéteseinek.
A Renault pénzügyi szolgáltató divíziója csak idén kezdett megtakarításokat gyűjteni, a Peugeot a jövő év elején indítja el ilyen tevékenységét.
Vigyék a profitot az autósok
Az alacsony finanszírozási költség elvileg lehetővé tenné a Volkswagen pénzügyi divíziójának, hogy a bankszakma egyik legjobb tőkearányos megtérülését érje el. Ezzel szemben tavaly 8,5, 2010-ben kilenc százalék volt a részleg nettó nyeresége, ami a legrosszabbak közé tartozik. Ez elemzők szerint azt jelenti, hogy a VW feláldozza a profitot - mintegy odaadja az autósoknak -, annak érdekében, hogy olcsóbb autófinanszírozást kínálhasson.
Stuart Pearson, a Morgan Stanley elemzője úgy becsli, hogy ennek a stratégiának köszönhetően a német cég a finanszírozás segítségével átlag 1500 euróval olcsóbban tudja adni autóit, mint a francia és az olasz autógyártók. Ez megváltoztatja azt a közhelyszerű képet, amely szerint a Volkswagen-csoport vezető márkájában megtestesülő német minőséget érezhetően magasabb autóárakban kell megfizetni.
Vegyék hitelre
Mindezek eredményeképpen a VW ma már Európában autóinak több mint harmadát valamilyen finanszírozási konstrukcióban adja el, míg három éve még csak 20 százalék volt ez az arány. Nagy-Britanniában Londonon kívül 67 százalék volt ez az arány - állítja Colin Birchall kereskedő, hozzátéve, hogy a vevők fele más márkáktól pártol át. Ráadásul a cég nemrégiben jelentette be, hogy az Allianzzal együtt autóbiztosítási vállalkozásba kezd.
A Volkswagen a válság előtti 20 százalékról mostanra 25 százalékra növelte piaci részesedését Európában. Bár az utóbbi időben már nem tud ellenállni az általános visszaesésnek - Németországban a múlt hónapban stagnáltak értékesítései az egy évvel korábbihoz képest, máshol Nyugat-Európában hat százalékkal estek -, versenytársai azonban két számjegyű zuhanásokkal kénytelenek szembe nézni.
Igen, pénzügyi szolgáltatásunk az egyik előnyünk a többi autógyártóval szemben, amit kihasználunk - mondta Christian Klinger, a Volkswagen értékesítési vezetője. A versenytársak zárt körben - illetve néha nyíltan is - azzal vádolják a legnagyobb európai autógyártót, hogy olajat önt a profitgyilkos árversenyre. Adunk árengedményeket, ez nem kérdés - ismerte el Marint Winterkorn, a cég vezérigazgatója. De nem mi vagyunk a legnagyvonalúbbak, ha így lenne, az meglátszana a profitrátánkon.