A vezérigazgatók üzenete egyszerű: 2022-ben ismét a volatilitás lesz az úr.
A piacokat a leányálomból az ébresztette fel, hogy múlt héten bejelentették, egy az eddigieknél fertőzőbb, vagyis könnyebben terjedő koronavírus-változatot találtak a Dél-afrikai Köztársaságban. Az Egészségügyi Világszervezet által omikronra keresztelt, az eddigieknél több mutációval rendelkező B.1.1.529-es számú variáns megjelenése pedig hamar mínuszba rántotta a tőzsdéket.
Az amerikai Business Roundtable november végén végzett felmérése pedig még bizakodásról tanúskodott a 2022-es kilátásokól: a negyedik negyedévre vonatkozó adatok szerint az index a felmérés 20 éves történetében a legmagasabb szintre emelkedett, 124-es értéket ért el, ami 10 ponttal magasabb a harmadik negyedévhez képest. A vezérigazgatók többek közt arról számoltak be, hogy a toborzási tervek 13 ponttal, a tőkeberuházási tervek 7 ponttal, az értékesítési várakozások pedig 9 ponttal emelkedtek. A 2022-es amerikai GDP-növekedésre vonatkozó első becslésükben a vezérigazgatók 3,9 százalékos növekedést prognosztizáltak.
Magyarországon viszont már az omikron-változat megjelenése előtt sem volt felhőtlen a hangulat a gazdasági szereplők körében. A még novemberben készített beszerzési menedzserindex (bmi) szezonálisan kiigazított értéke 52,2 pont lett az októberi 52,9 pont után, azaz kissé lassult a gazdaság, de a növekedés még a pozitív tartományban (50 pont felett) maradt.
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) felmérése alapján a szállítási átfutási idő megnövekedése, valamint az elérhető készletek szűkössége, az alapanyagárak emelkedése miatt aggódnak a vállalatok.
Marad a járvány, nincs menekvés
A CNBC által megkérdezett szakértők szerint ez szállt füstbe az omikron-variáns megjelenésével: többségük szerint a mutáció erősítette a volatilitástól való félelmet. Az átoltottság növekedése miatt sokan abban bíztak, hogy a lezárások már nem merülnek fel többször a járvány miatt. Valamint az is egyre egyértelműbb, hogy az ellátási láncok zavarai nem oldódnak meg 2022-ben sem.
"Az ellátási láncunkban óriási az ingadozás. Ez mindent érint, az alapanyagok rendelkezésre állásától kezdve a kapacitáson, a szállításon, a munkaerőn, a Covid-mutációkon át a munkamódszerek adaptációjáig. Ez egyfajta harmonikagazdaság" - mondta Shane Grant, a Danone észak-amerikai vezérigazgatója, aki szerint a járvány miatt folyamatos a leállás-újraindulás dichotómiája a termelésükben, és tervezhetetlen, hogy éppen mikor kell újra abbahagyniuk a működésüket.
Ráadásul Marlow Hernandez, a Cano Health, az idősek számára egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó cég vezérigazgatója szerint a Covid-járvány nem ér véget 2022-ben. Úgy látja, hogy a betegség annyira fertőző, annyira gyorsan képes változni, hogy jó ideig nem múlik el a jelenlegi helyzet.
Ha megnézzük az oltási szinteket az iparosodott országokban és egyre inkább az egész világon, akkor még mindig megdöbbentő esetszámokat látni. Arra viszont Hernandez szerint már nem kell készülni, hogy újra teljes karantén alá vetnének országokat, de rengeteg korlátozást és fennakadást így is bárhol és bármikor bevezethetnek.
"Sokat tudunk már a vírusról, és sokkal inkább hasonlít az influenzához, a hepatitishez, a kanyaróhoz és néhány máshoz, mint a himlőhöz, amelyet egyszerűen ki lehet irtani a földről" - mondta Hernandez arra utalva, hogy az oltások jelenlegi szintje mellett annyi érhető el, hogy kordában tartsák a betegség terjedését.
"A Covid-19 során megfigyeltük, hogy mennyire diszfunkcionális az amerikai egészségügyi rendszer. A II. világháború óta a legsúlyosabban csökkent a várható élettartam" - mondta Hernandez, aki szerint az egyéb betegségeikkel a járvány miatt ellátatlan betegek problémája később még gondot okozhat a munkaerőpiacokon.
Már a tartalék miatt is feszül a szállítmányozás
Mike Parra, a Deutsche Post DHL Group globális logisztikai vállalat vezérigazgatója arról beszélt a CNBC-nek, hogy arra számítottak, hogy 2021 nyarán végre kiveszik a járványt az egyenletből, mert az oltások elterjedésével, valamint a bevezetett új higiéniai szabályokkal már kezelhetővé válik a helyzet. De az omikron-változat újra megmutatta, hogy erre kicsi az esély 2022-ben is.
A szállítmányozásban pedig azt tapasztalják, hogy eddig az számított, hogy időre megérkezzen egy rakomány, most már a biztonság kedvéért is berendelik a gyártáshoz szükséges cikkeket a cégek. A készletek kifogyásától való félelem mára beágyazódott az ellátási láncba. Csakhogy a már amúgy is feszítettek az ellátási láncok, ez árkiugrásokhoz vezetett, a mostani túlrendelési szakasz pedig csak növeli a volatilitást.
"A légi árufuvarozás még messze van attól, hogy visszatérjen a teljes kapacitás. A tengeri árufuvarozásnál ez még messzebb van, a mólók, a kikötők éjjel-nappal dolgoznak, de még mindig nagy a lemaradás" - mondta Parra. "Mindenki a légi árufuvarozás felé próbál elindulni, amit az omikron-változat megjelenése csak tovább fokoz".
Jön a felmondási hullám és cunamivá válik
Az Egyesült Államokban és a világon számos területen tapasztalják a munkáltatók, hogy a dolgozók inkább pályát váltanak. Főként a vendéglátásban és a turizmusban erősödik a munkaerőhiány, de más szolgáltatókat is elér lassan.
Ez Magyarországon sincs másként, ahol 40-50 ezer fő hiányzik már a vendéglátásból. Míg a Randstad felmérése szerint 60 százalékon áll azok aránya, akik valami mást csinálnának, mint eddig, 12 százalék pedig jelenlegi munkaadójával is elégedetlen. A világátlagnál tíz százalékponttal kevesebben, mindössze az alkalmazottak 28 százaléka elégedett olyannyira jelenlegi helyzetével, hogy nem váltana foglalkoztatót, 45 százalék viszont kimondottan nyitott erre.
Az éttermi ágazatban - a CNBC-nek nyilatkozó vezetők szerint - a felmondási hullám még a járvány miatti korlátozásoknál is nagyobb félelem. A munkáltatóknak versenyképesebbnek kell lenniük a szűkülő munkaerőpiacon belül és a versenytársakhoz képest, ami nem egyszerű.
De még az akut munkaerőhiányra kevésbé érzékeny iparágakban is sok vezérigazgató számára a munkaerő felvétele és megtartása jelenti a legfőbb félelmet.
"A tehetségekért folytatott háború 2022-ben csak fokozódik" - mondta Shane Grant, a Danone észak-amerikai vezérigazgatója. "Az intézményesített rugalmasságról van szó. A sokszínűségi intézkedések iránti valódi elkötelezettségről van szó. És úgy gondolom, hogy ezek a dolgok 2022-ben valódi megkülönböztető tényezővé válnak a tehetségekért folytatott háborúban" - mondta Grant.
Jane Park, a nők által vezetett Athena Consumer speciális célú felvásárlási egység vezérigazgatója elmondta, hogy a nagy felmondási hullám részeként továbbra is aggódik a nők munkaerőpiaci helyzetéért. A McKinsey és a Deloitte adatait idézve arról beszélt, hogy ma ötből három nő azt mondja, két év múlva már nem lesz ugyanabban a pozícióban. "Minden vállalatnak nagyon komolyan kell gondolkodnia arról, hogyan tartja meg őket. Nem csak arról van szó, hogy ötször annyi nőt veszítettünk el a munkaerőpiacról [a járvány miatt], mint amennyit előtte, hanem tényleg arról van szó, hogy valószínűleg még többen vannak, akik távoznának, mert a munka nehezen egyeztethető össze az anyasággal" - magyarázta.
Park nem bízik abban, hogy a munkaerő-válságra hamarosan megoldás születik. "A megoldások, bármi legyen is az, nem jönnek elég gyorsan. Nincs semmi, ami 2022-re hatna, hogy megkönnyítse ezeknek a nőknek az életét. ... 30 éve nem volt ilyen alacsony a nők aránya a munkaerőpiacon" - mondta a szakértő.
Nem átmeneti megoldásokra van szükség
"Alapvetően két tábor van az éttermi üzletágban: vannak, akik ezt átmeneti problémának tekintik, amin túl kell jutniuk, hogy visszatérhessenek a régi kerékvágásba (... ) találjuk ki a kiszállítást erre az időszakra, hogy aztán visszatérhessünk oda, hogy ne kelljen ezzel foglalkoznunk. És vannak olyanok is, akik szerintem inkább úgy tekintettek erre, hogy ez csak felgyorsította az eddigi folyamatokat" - mondta Damola Adamolekun, a P.F. Chang’s étteremlánc vezetője a CNBC-nek.
Szerinte a következő egy évben az utóbbi táborba tartozó vállalatok fognak jobban teljesíteni, mert a változások tartósak. A QR-kódok étlapként való használata még olyan éttermekben is sikeresnek bizonyult, ahol az átlagos fogyasztók jóval idősebbek, mint máshol. Így biztos abban, hogy azok a vállalatok, amelyek "még mindig abban reménykednek, hogy visszatérnek a régi kerékvágásba", vesztes helyzetben találják magukat.
"Azt hiszem, ez lesz az a tendencia, amit nem csak jövőre, hanem a jövőben is látni fogunk itt, ahogy továbbra is együtt élünk a Coviddal, ahelyett, hogy legyőznénk azt" - mondta Adamolekun.