A boltláncok világszerte jönnek elő újabb megoldásokkal, amelyekkel gépesítik, automatizálják az eladást.
Ezek közé sorolhatóak az évek óta Magyarországon is elérhető önkiszolgáló kasszák, vagy a nemzetközi szinten terjedő automata boltok. Az újdonságokra azonban nem mindenhol van igény. A világ legnagyobb boltláncai közé tartozó francia Carrefour a belga fővárosban jött rá erre.
Kapcsolódó
Vevők, termékek, robotok
Az eredeti ötlet az volt, hogy legyen egy állandóan nyitva tartó automata élelmiszerbolt Brüsszel belvárosában. Interaktív érintőképernyő segítségével helyben vagy online több mint 400 termékből választhattak a vevők, a robotok összeszedték azokat. Majd kártyás fizetés után az automata kiadó nyílásából lehetett elvenni a csomagot. Körülbelül úgy nézet ki a dolog, mjnt egy szimpla kávéautomatás vásárlás. A napi árufeltöltést és a friss pékáruk elkészítését továbbra is alkalmazottaikra bízták volna a Carrefournál, minden mást automatizáltak - idézi az Echo belga lapot az ISN Magazine kiskereskedelmi szaklap.
Technikai és logisztikai okokból mégsem válik valóra a Carrefour több hónapig tesztelt új koncepciója A francia óriást ugyanis nem győzte meg a tesztüzem: a cég szerint ez a fajta vásárlási lehetőség nem eléggé vonzó a vásárlók számára, így Belgiumban biztosan nem lesz egyenlőre Carrefour automata bolt.
Az Auchannak is van
A Carrefour egyik riválisa, az Auchan hasonló automata boltok megnyitásába kezdett az elmúlt években. Az Auchan Minute névre keresztelt egységek kis alapterületű üzletek: 18 négyzetméteres konténerek.
A vásárlók a boltban összeszedik a termékeket, ezt mobilon feljegyzik és azzal fizetnek a végén. Emellett a telefonon segítséget is kérhetnek az auchanos ügyfélszolgálattól. Kínában már több mint 700 ilyen boltja van az Auchannak, Európában azonban még nem volt ilyen üzlete, az idén tervezi, hogy Franciaországban is kipróbálja.
A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza tavaly megkérdezte az Auchant, hogy tervezi-e az Minute-ek magyar piacra történő bevezetését. A boltlánc akkor annyit közölt: "A Minute-eket ígéretesnek tartja az Auchan, a vállalat csoportszinten folyamatosan tanulmányozza a terjeszkedési lehetőségeket. Megvizsgálják az adott piacokat és az országonként eltérő vásárlói igények és elvárások alapján döntenek az esetleges bevezetésről."