A GM vezetősége állítólag fontolgatja az Opel két gyártóbázisának bezárását. A Németországi Bochumban, illetve az angliai Ellesmere Portban lévő üzem leállításának hírét először a Wall Street Journal szellőztette meg, a lépés a hír szerint része lenne a veszteséges autógyártó legújabb átszervezésének. A Financial Times (FT) ezzel kapcsolatban emlékeztet a GM és az európai kormányok, illetve a szakszervezetek 2002-2010-es csatájára, amelynek végén az amerikai vállalat bezárta az Opel antwerpeni üzemét, utcára téve 8300 dolgozót és az érdekvédők belementek 265 millió euró értékű megtakarításba 2014-ig.

Az Opel munkahelyi tanácsa jelezte, hogy nem tud az új gyárbezárási tervekről. Emellett közölte, hogy az sértené a cégvezetéssel érvényben lévő megállapodását, amely 2014 végéig kizár minden ilyen lépést.

Nyereségesen kell működni, emberek!

Az Opel menedzsmentje azzal kommentálta a hírt, hogy a vállalatnak nyereségesen kell működnie a kihívásokkal teli üzleti környezetben. Jelenleg éppen áttekintenek bizonyos lehetőségeket, de továbbiakat nem árulnak el terveikről.

Ha a hír igaznak bizonyul, akkor biztosan életre kelnek az Opel két két évvel ezelőtti értékesítési kísérletével kapcsolatos rossz emlékek. (Ekkor, 2010 nyarán még arról szóltak a hírek, hogy nincs döntés arról, sem megmarad-e a szentgotthárdi üzem. Azóta - lásd a keretes írást - komoly fejlesztéseket indítottak el a hazai egységben.) A cég üzemeinek helyet adó kormányok közreműködésével előrehaladott tárgyalások folytak arról, hogy egy kanadai-orosz konzorcium - amelynek tagja lett volna a Magna bérautógyártó, a Szberbank és a Gaz - megvásárolja az Opelt, ám a GM az utolsó pillanatban visszalépett az ügylettől.

Állami pénzzel sem sikerült

A GM állami támogatásokat kért és kapott az érintett európai kormányoktól, és áldozatokat várt munkavállalóitól. A szakszervezetetek arról álmodoztak, hogy tisztán európai - ezen belül német - autógyártóként pozicionálják az Opelt, ezért rossz néven vették az GM-től, hogy megtartotta a céget. A perpatvar miatt a márka részesedése visszaesett legfontosabb piacán, Németországban.

Magyarországon fejleszt a GM

Amennyiben átszervezés vár az Opel európai gyártóbázisára, az a magyarországi tevékenységet is érintheti. Eddig ugyanakkor nem volt ok az aggodalomra, sőt. Egy tavaly őszi bejelentés szerint ugyanis - a termékpalettán jelenleg szereplő 1,6-os és 1,8-as benzinmotorok mellett - három további motorcsalád készül majd az Opel, pontosabban a General Motors Powertrain-Hungary Kft. 2012 végére elkészülő, új szentgotthárdi gyárában.

A program megvalósítását a magyar kormány 20 millió euróval támogatja. A fejlesztés révén mintegy 800 új munkahely létesül a határ menti városban.

A nemrégiben felhúzott, 31 ezer négyzetméteres gyártócsarnok mellett megújul a régi, hasonló nagyságú terület is.

Ha a mintegy 500 millió eurós beruházás elkészül, Szentgotthárdon lesz a General Motors hajtóműgyártó központja, ahol a legkorszerűbb és legrugalmasabb, a pillanatnyi igényekhez igazodó gyártási technológiával készülhet évente mintegy 500 ezer motor.

A GM Európában jelenleg három motorgyárat működtet.

Az elmúlt évben az a hír borzolta a vállalat európai alkalmazottainak kedélyeit, amely meg nem nevezett GM-forrásokra hivatkozva arról szólt, hogy a GM mégis el akarja adni az Opelt. A munkavállalók képviselői szerint az ilyen hírek terjesztése csak olyanoknak állhat érdekükben, akik rosszat akarnak a cégnek.

Csak egy piac

Szemben az Opelhez hasonló gondokkal küszködő autógyártókkal, például az olasz FIAT-tal és a francia Renault-val, a német vállalat szinte csak a zsugorodóban lévő európai piacon értékesíti autóit, ami korlátozza növekedési lehetőségeit - emlékeztet az FT. A márka tavaly az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 969 ezer autót adott el Európában. Várakozások szerint a GM jövő héten megjelenő negyedik negyedéves jelentésében az Opel során jelentős veszteség fog szerepelni.

Hogy ez mihez vezethet, arra bizonyos párhuzamok engednek következtetni. A PSA Peugeot-Citroen egy nemrégiben kiszivárogtatott céges dokumentum szerint 6000 ember elbocsátását tervezi, és bezárhatja Párizs közelében lévő üzemét. A FIAT 500 millió eurót bukott 2011-ben európai tevékenységén.

Reszkessetek beosztottak: megújul a főnökség

Steve Grisky, a GM elnökhelyettese, egyben november óta az Opel elnöke új igazgatóságot szervez az autógyártó vezető menedzsereiből. A vezetőség átalakulása csak táplálta azokat a spekulációkat, amelyek szerint a GM európai leányvállalata újabb nagy átalakítására készül.

A menedzsment megerősítése arra utal, hogy a vállalat nagy ellenállásra, felháborodásra számít egy hamarosan napvilágra kerülő átszervezési terv nyomán - vélekedik Tim Urquart, az autóipari elemzéseket is készítő IHS Global Insight tanácsadó cég szakértője.