A kisajátítástól való félelem miatt vagyont von ki Magyarországról a salzburgi központú Spar kereskedelmi csoport, amelynek részeként az észak-olaszországi, a szlovéniai, a horvátországi és az itteni piacon közreműködő svájci leánycégük kezelésébe adták a vagyonkezelési jogok egy részét – közölte Hans Reisch, a Spar Austria csoport vezérigazgatója egy ausztriai élelmiszeripari szaklapban.
A Lebensmittel Zeitung pénteki cikkében a Spar vezetője úgy fogalmaz: arra, hogy Orbán Viktor magyar miniszterelnök különadókkal és árbefagyasztással „zaklatja” a nagy élelmiszerláncokat, a csoport úgy reagált, hogy egyrészt feljelentést tett az Európai Bizottságnál, másrészt átszervezték a Spar magyarországi működését, hogy így védjék a céget „Orbán karmaitól”.
Már Ausztriából irányítják a Spar üzleteket
A Spar Austria meg akarja védeni vagyonát Orbán Viktor karmaitól, aki már kérte a kereskedelmi multitól: engedje meg rokonának, hogy befektessenek a magyar leányvállalatba. Alapvetően a magyar kormány részesedésen keresztül akarja átvenni a cégünk tulajdonjogát – fogalmazott nyilatkozatában Hans Reisch.
Mint mondta, ez nem egyedi eset. Felidézte, hogy az Európai Parlament még tavaly júniusban megállapította, hogy „mélyen aggasztja”, hogy nagyszámú cég kerül magyar oligarchák kezébe. A külföldi szereplők ráadásul egyre gyakrabban panaszkodnak a magyar hatóságok tömeges jogsértéseire és a megfélemlítési kísérletekre, a kereskedelmi vállalatokra nehezedő nyomás pedig nő.
A Spar-csoport feje az osztrák szaklapban ismertette, hogy a kisajátítás megakadályozása érdekében két részre osztották a magyar üzletágat: a cégcsoport megvonta Magyarországról a telek- és épületjogokat, illetve a nagykereskedelmi és logisztikai jogokat, amelyek kezelését Svájcba telepítette át. Ott a Spar az Aspiag Management AG leánycéget működteti, amely több európai piacon működik közre a lánc üzemeltetésében.
Eszközeinket és ingatlanjainkat leányvállalatunknak, az Aspiagnak adtuk. Mert tudjuk, hogy Orbán nem akar bejutni Svájcba, és meg akartuk nehezíteni a hozzáférését a magyar üzletekhez – közölte Reisch.
A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. által működtetett szupermarket üzletág viszont immár az anyaországhoz, Ausztriához kapcsolódik. A részleg részesül a csoportos adózásból, és Hans Reisch szerint évente 10 millió eurót takarít meg.
Nekimentek a kormánynak Brüsszelben
A Lebensmittel Zeitung felidézi: a magyar kormány a közelmúltban ismét emelte a nettó árbevétel 4,1 százalékáról 4,5 százalékra a kiskereskedelmi cégek különadóját, emiatt a 2023 eleji 2,7 százalékról 4,1 százalékra ugrott az ország legnagyobb láncainak bevételcsökkenése. Emlékezetnek, hogy a magyar élelmiszerpiacot a forgalma alapján első Lidl és a második helyen álló Spar mellett a Tesco és az Auchan uralja.
Mint a Financial Times cikke alapján megírtuk, a különadó ellen a Spar feljelentést tett az Európai Bizottságnál. Az adó- és árszabályozás diszkriminatív, és sérti az áruk szabad mozgását és más uniós jogokat – áll a cégcsoport közleményében, amelyet Ausztriában, ahol a Spart elsőszámú élelmiszerkereskedőként tartják számon, címlapokon kezelt a sajtó.
Több helyen megjelent: a különadó miatt a Spar vesztesége Magyarországon 2023-ban 47,8 millió euró volt, míg a megelőző évben 32,8 millió euró. Ez ellen léptek fel Brüsszelben, ahol azt szeretnék, ha uniós kötelezettségszegési eljárás indulna hazánk ellen.
Ebben pedig állítólag Martin Kocher gazdasági miniszter és Alexander Schallenberg külügyminiszter is támogatja a Spart, akik Ursula von der Leyen bizottsági elnöknek írt levelükben bírálták az alapvető szabadságjogok megsértését és a diszkriminatív intézkedéseket.
Az Economx európai iparági forrásai szerint a magyar leánycég képviselője 2023 áprilisában már részt vett az EU költségvetési és ellenőrzési bizottságának ülésén, amely az uniós támogatásokról dönt – ezt a többi, itteni multilánc képviseletében tette az európai kereskedelmi szövetség, az Eurocommerce égisze alatt. Az élelmiszerláncok több beadványt terjesztettek már a bizottság elé, támadva a magyar kormány döntéseit a különadóról és például az árstopról.
Ezt a Magyar Nemzet megkeresésére a Spar ausztriai anyavállalata megerősítette, mondván, hogy tudomásuk szerint az összes külföldi tulajdonú kiskereskedelmi cég felszólalt már Brüsszelben a Spar Austria előtt.
Nem akar kivonulni a Spar, inkább harcba szállt
A Spar – mintegy 14 ezer alkalmazottjával – Magyarország ötödik legnagyobb munkáltatója.
A csoport két logisztikai központot, két húsüzemet és egy vegyesüzemet, valamint 368 közvetlen üzletet üzemeltet, 273 telephelyet pedig franchise rendszerben kezelnek. A Lidl tavaly bruttó 2,78 milliárd eurós árbevételt ért el, míg a második helyezett Spar adózás előtt 120 millió eurót termelt.
A magyarországi operatív üzlet működik, de a speciális intézkedések, azaz a kereskedelmi adók és az alapvető élelmiszerek maximális árszabályozása tönkreteszik – panaszolja a Spar főnöke, kiemelve, hogy most legalább egy esetleges kisajátítást megakadályoztak.
Hans Reich hangsúlyozta: a magyarországi üzlet feladása viszont szóba sem jöhet, mert az itteni jövedelmi helyzetük „nagyon kényelmes”.
A Kuriernak elmondta, hogy a Spar eddig összesen 2 milliárd eurót fektetett be Magyarországon. Körülbelül 180 millió eurós vagyonuk van itt, így „nem olyan egyszerű kivonulni, és esetleg lemondani dolgokról”.
Olyan erősek vagyunk a magyar piacon, hogy az durván hanyagság lenne. Inkább verekedünk – fogalmazott a cégcsoport vezetője.
Az árbevétel nőtt, a nyereség csökkent
A Spar közzétette friss eredményeit Ausztriában, amely szerint a legnagyobb élelmiszerkiskereskedő elmúlt évi mérlege vegyes: az inflációnak és a bővülésnek tulajdonítható árbevétel-növekedést a profit visszaesése ellensúlyozta. A Spar 2023-ban először ért el több mint 20 milliárd eurós árbevételt, amelynek jó fele, 9,88 milliárd Ausztriából származott. Míg Németországban az élelmiszerárak emelkedése miatt nőtt az élelmiszerlánc, addig Ausztriában veszített a piaci részesedéséből, amelyet tavaly még 0,5 százalékponttal 36,8 százalékra bővített. A NielsenIQ adatai szerint a versenytárs Rewe piaci része eközben 0,2 százalékponttal 33,9 százalékra nőtt, míg a Hofer és a Lidl együtt 22,9 százalékot ért el, ami 0,2 százalékpontos csökkenést jelent. A Spar-csoport konszolidált eredménye 16 százalékkal 221 millió euróra csökkent 2023-ban, amelyre negatív hatással voltak a magas személyi és energiaköltségek, valamint a magyarországi különadó. Jelezték: az áremelkedések miatt a fogyasztók egyre inkább a teljes kínálatban 43 százalékot kitevő saját márkák felé fordulnak: nőtt az S-Budget, a Spar Veggie és a Natur*pur márkák eladása.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!