Közeledik az év második legforgalmasabb időszaka a karácsony után a kiskereskedők naptárában: az iskolakezdés előtti bevásárlás. A kérdés ilyenkor mindig az, hogyan szerezhetők meg a legjobb termékek a gyerekeknek anélkül, hogy a szülők pénztárcája idő előtt lemerülne. Az Egyesült Államokban tíz családból kilenc azt tervezi, hogy legalább annyit vagy többet költ idén az új tanév kezdete előtt, mint tavaly - derült ki a Deloitte felméréséből, amelyet a CNBC ismertetett.

A tanácsadók megbízásából készült kutatást végző szakembereknek az a benyomása támadt, hogy a vásárolók gondterheltebbnek mutatják magukat, mint amennyire valójában nehéz a helyzetük. A felmérés követi a Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség vizsgálatát, amely szintén azt találta, hogy az iskolás gyermeket nevelő átlagos felnőtt 688 dollárt szán a bevásárlásra szeptember 1-je előtt, ami 14 százalékkal több a tavalyinál.

Agresszív kampányok

Ez jó hír az áruházláncoknak, amelyek már most agresszív reklámkampányokkal igyekeznek felhívni a figyelmet iskolakezdés előtti kínálatukra. A Deloitte felmérése szerint igazából az élelmiszer- és az energiaárak növekedésétől kell tartaniuk, ugyanis a megkérdezettek ezeket jelölték meg a legfőbb akadályként azelőtt, hogy többet költsenek tanszerekre. A legnagyobb veszélyben a drágább dolgok, elsősorban a számítógépek lehetnek. Utóbbit a válaszadók harmada tervez venni a gyerekének.

Szintén örömmel vehetik tudomásul a kiskereskedők, hogy azok aránya, akik kevesebb mint 100 dollár elköltését tervezik, a tavalyi felére, kilenc százalékra csökkent. Eközben a több mint 500 dollárral számolóké 27 százalékra emelkedett. A felmérés készítői szerint a piac erős megosztottságot mutat a vékonyabb és vastagabb pénztárcával rendelkező szülők között.

Nem a diszkont a nyerő

A Deloitte adataiból az is kiderült, hogy a módosabbak 88 százaléka legalább olyan jónak vagy jobbnak érzi anyagi helyzetét, mint tavaly, míg a szegényebbek körében csak 69 százalék ez az arány. Ez egyben azt is jelenti, hogy változott a válság utáni helyzet, amikor az ár volt a mindent eldöntő szempont, a vevők a diszkontokat részesítették előnyben a többi áruházzal szemben. Most hajlamosabbak felkeresni a hagyományos szakboltokat.

Talán ez utóbbi megsejtése ösztönözte arra az utóbbiak vezetőségét, hogy az átlagosnál is erősebb reklámkampányokkal hívják fel magukra a figyelmet. Eközben arra is figyelniük kell, hogy a fogyasztók kétharmada fel akarja használni okos mobiltelefonját a vásárláshoz. Utóbbiak negyede vásárolni is akar az online portálokon, fele tervezi kuponok letöltését és az interneten szerzett információ megosztását.

Vásárolgatnak a gyerekek

Feltűnik egy új vevő is színen. A szülők kétötöde jelezte, hogy gyermeke is készül némi iskola előtti shoppingolásra. A fiatalok átlag 201 dollárt szánnak erre saját zsebpénzükből, ami kétszerese a tavalyi hasonló költésnek. A kereskedelmi szövetség felmérése szerint a 6-12 éves kölykök 70 százalékkal akarnak többet költeni az idei iskolakezdés előtti szezonban, mint tavaly ilyenkor.