A moszkvai metrókatasztrófa áldozatai - legkevesebb 16 halott és 150 sebesült - fejenként maximum kétmillió rubel (13,2 millió forint) kártérítésre számíthatnak attól függően, hogy mennyire komoly a sérülésük - idézte az orosz felelősségbiztosítók szövetségének (NCCO) közleményét a Moscow Times. A legnagyobb összeget a halálos áldozatok családjainak utalhatják át.

Nekik a kétmillió rubeles kompenzáción túl 25 ezer rubel (165 ezer forint) temetési segély is fizetnek - mondta Andrej Jurijev, az NCCO elnöke. A kártérítésekért kérvényt kell benyújtani a Moszkvai Metrónak. A segélyre egy 2013-ban elfogadott törvény jogosítja fel az érintetteket, ez ugyanis előírja az oroszországi tömegközlekedési vállalatoknak, köztük a metrócégeknek, hogy kössenek kötelező baleset-biztosítást utasaikra. Az NCCO feladata, hogy ellenőrizze a jogszabály rendelkezéseinek érvényesítését.

Precíz árazás

A szervezet közleménye szerint egy lábtörésért maximum félmillió rubeles (3,3 millió forint) kártérítést fizetnek, az agyrázkódások esetén pedig a kezelés idejétől függ a kompenzáció. Több mint tíz nap esetén 60 ezer rubel (400 ezer forint), több mint egy hónap esetén - amelyből legkevesebb egy hetet kórházban tölt a beteg - 100 ezer rubel (660 ezer forint) ez az összeg.

A hivatalos verzió szerint kicsivel fél kilenc után három metrókocsi siklott ki a moszkvai kék vonalon két állomás között között. A baleset oka áramkimaradás volt, amely adott helyen váratlanul lefékezte a kocsikat. Az ütközés okozta sérüléseken túl a sűrű füsttel kellett megküzdeniük az alagútban rekedt embereknek. A baleset sokkot okozott a moszkvaiak körében, akik büszkék voltak metrójuk gyors és biztonságos működésérre.

Dicső múlt

A moszkvai metró a világ második legsűrűbben használt földalatti vasúthálózata. Egy átlagos hétköznapon kilencmillió utas használja - derül ki a Wikipedia adataiból. A rendszer teljes hosszúsága 325,4 kilométer, 12 vonalán 194 állomás van (a másfél évvel ezelőtti állapot szerint). A vonalakon 4500 kocsi közlekedik (500 vonat), az átlagos sebesség 41,55 kilométer/óra, a szerelvények 90 másodpercenként követik egymást.

Az első vonalat 1935-ben adták át. A moszkvai metró híres a szocialista realizmus művészeti irányzathoz tartozó műalkotásokkal díszített állomásairól. Nem csupán arról nevezetes azonban, hogy a világ egyik legrégebbi metrója, hanem arról is, hogy a legdrágább ilyen közlekedési eszköz. Üzemeltetői eddig büszkén hirdették, hogy vonalain soha nem történik baleset. Két robbantást követtek el iszlamista szélsőségesek 2010-ben, ami 40 embert ölt meg - emlékeztetett a Reuters.