Bár az Uber nem nyilvános részvénytársaság, így eredményeit sem kell közölnie a nagyérdeművel, ám a részvényeseket minden negyedévben tájékoztatják a legfrissebb számokról és ez így volt most is - indítja tudósítását a Bloomberg.
Hiába az Uber az egyik legnépszerűbb és legtöbbet érő startup a világon, melynek értékét 69 milliárd dollárra, azaz mai árfolyamon 18906 milliárd forintra teszik, a pénzügyekért felelős vezető, Gautam Gupta nem jó híreket közölt. A cég veszteségei ugyanis az idei első félévben elérték az 1,27 milliárd dollárt, melyből az első negyedév 520, a második 750 millió dolláros mínuszt hozott. Ez egyébként forintban közel 348 milliárd forintot tesz ki, közel annyit, mint amennyit a 4-es metró egész beruházása (452 milliárd forint) jelentett.
A rossz hír, hogy az Uber az amerikai piacán is veszteséget, egészen pontosan 100 millió dolláros mínuszt hozott össze, holott ott még az első félévben pozitívak voltak a számok. A Bloomberg beszámolója szerint Gupta azt állította, hogy a veszteség fő oka a sofőröknek fizetett támogatásokban keresendő, ám ezt az Uber szóvivője nem erősítette meg. Emlékezetes: Kínában rengeteget, egyes hírek szerint akár egymilliárd dollárt is költöttek a sofőrökre, de voltak kisebb tételek is, hiszen korábban volt olyan francia Uber vezető, akit 30 ezer euróra bírságolt a hatóság és a hírek szerint az ehhez hasonló a büntetések mindenhol, így Magyarországon a cég állta.
A rossz számok okai persze nem csak ebben keresendőek. Az Ubernek az utóbbi időben egyre több vetélytársa akadt, jó példa erre például a Taxify is, amely szinte abban a pillanatban megjelent Budapesten, hogy az Uber elhagyta azt. De nincs könnyű dolga az amerikai, azaz a hazai piacon sem, ahol Lyft jelent számára egyre komolyabb kihívásokat (már megszerezte a piac közel 20 százalékát), ahogy Ázsiában is egyre több a trónkövetelő. Ilyen például a Grab, amely a 600 milliós délkelet-ázsiai piacon próbál borsot törni - egyelőre sikerrel - az Uber orra alá. A kínai vetélytársukat, a Didi Chuxingot viszont elegánsan elintézték: egy 35 milliárd dolláros üzlet keretében egyesültek vele.
Nem sok olyan tech céget találsz a világon, amely túlélné, hogy ilyen rövid idő alatt ennyi pénz elveszítsen - fogalmazott a lapnak Aswath Damodaran, a New York Egyetem professzora, aki szerint az, hogy az Uber eddig magáncégtől soha nem látott mértékben tudott tőkét magához vonzani, sokat segített abban, hogy a mostani horribilis veszteséget túl tudta élni.
Persze nem minden sötét: a foglalások értéke például jelentős mértékben növekedett, az első negyedéves 3,8 milliárd dollárról 5 milliárdra a második negyedévben. Ennek köszönhetően a nettó árbevétel is megugrott, mégpedig 18 százalékkal, 960 millió dollárról 1,1 milliárdra. Fontos kiemelni, hogy a cég módosította az egyik szolgáltatásuk, az UberPool bevételekhez való hozzájárulását, ez is megjelent a jobb eredményben.
Ugyanakkor fejtörésre adhat okot, hogy az Ubernek nem ez az első rossz adata, tavaly például adózás előtt is 2 milliárd dolláros veszteséget hoztak össze. A Bloomberg számításai szerint az immár hét éves cég fennállása óta nem kevesebb mint 4 milliárd dollárnyi (1096 milliárd forint, több mint két 4-es metró) veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
A Bloomberg megemlékezik arról is, hogy ekkora veszteségre nehéz korábbi példát találni. A korábbi nagy bukások, mint például a Webvan és Kozmo.com összesen bukott valamivel több mint egymilliárd dollárt, de még az Amazon.com, amely híres volt arról, hogy a terjeszkedése során óriási veszteségeket halmozott fel, sem közelítette meg ezt, hiszen a legrosszabb évében, 2000-ben is "csak" 1,4 milliárdot bukott. Az Uber pedig ugye ezt már meghaladta 2015-ben és várhatóan ez idén sem lesz másként.
Mindez azonban nem akadályoz meg senkit, hogy jó üzleti lehetőséget lásson az Uberben, nemrég számoltunk be például arról, hogy a legnagyobb szaúdi szuverén vagyonalaptól 3,5 milliárd dollárnyi tőkeemelést kaptak.
A jó hír, hogy amíg csak a kínai csatározások a Didi Chuxinggal kétmilliárd dolláros veszteséget termeltek az elmúlt két évben, addig ez a veszély elmúlt, a cég aktuális beszámolója szerint mostantól a legnépesebb országból is jó számok jöhetnek.
Tartalék még van, hiszen a friss beszámoló szerint 8 milliárd dollárt tartanak a bankban, amit a Didivel való egyesülés miatt meg tudnak fejelni további egymilliárd dollárral. A nagy kérdés azonban továbbra is az, hogy ha profitot nem kezdenek el hamarosan termelni, akkor meddig fog kitartani a most még hatalmasnak tűnő tartalék.