A BMW-vel folytatott ádáz harc egyik frontja lesz a magyarországi Mercedes-gyár, amely az utolsó autó-összeszerelő üzem lehet, amelyet egy európai autógyártó a kelet-közép-európai régióba telepít - derül ki a Bloomberg tudósításából. Dieter Zetsche, a vállalat vezérigazgatója a március eleji genfi autókiállításon azzal jellemezte a vállalat terveit a kompakt autók piacának meghódítására, hogy az A-osztály nevében szereplő A betű, az angol attack (támadás, roham) szó megfelelője.
A Daimler utoljára 1997-ben avatott új üzemet az Egyesült Államok Alabama államában. A cég a 800 millió eurós magyarországi beruházással párhuzamosan 600 millió eurót költ Rastattban lévő bázisa bővítésére. Az utóbbi a magyar üzemmel együtt évi 450 ezer autóval bővíti a Mercedes gyártási kapacitását, ami több mint harmada a vállalat teljes termelési képességének - derül ki az IHS Automotive tanácsadó cég becsléséből.
Nagy kockázatot vállalnak
A vállalat nagy kockázatot vállal, ugyanis Európa autógyártása óriási kapacitásfelesleggel küszködik. A régióban működő üzemek együtt kapacitásuk 65 százalékát használhatják ki idén szemben a tavalyi 71 százalékkal - véli az LMC Automotive piackutató cég. A felesleges gyártósorokon egy év alatt 10 millió autó készülhetne.
Ugyanakkor elemzők szerint a Mercedesnek nagy mennyiségű autót kell gyártania ahhoz, hogy az említett két nagy beruházása megtérüljön - a vállalat 2015-re 27 százalékkal, évi 1,6 millióra akarja növelni eladásait a jelenlegihez képest. Dinamikus bővülésre sarkallja a Daimlert az is, hogy részvényeinek értéke 24 százalékkal csökkent az elmúlt öt évben, míg a BMW papírjai 57 százalékkal drágultak. Az előbbi cég piaci érteke így 49,2 milliárd, az utóbbié 43 milliárd euró.
De bejöhet a számításuk
A szakértők egy része úgy látja, hogy a bővítés bejöhet a cégnek, mert az európai vevők vagy a drágább, prémium autók, vagy az olcsóbb, többé-kevésbé fapados autók felé mozdulnak el. Ez azt jelenti, hogy azok a tömegautó-gyártók járnak rosszul, amelyek az elmúlt években Kelet-Közép-Európában bővítették gyártásukat, miközben megtartották nyugat-európai bázisaikat is. Úgy is fogalmazhatunk, hogy maguknak keresték a bajt.
A nagy piaci csatában a magyar alkalmazottak olcsóságukkal segítik a Mercedest. Az itteni képzett munkaerő órabére 8,61 euró szemben a németországi 45,66 eurós juttatással - derül ki a német VDA autóipari szakmai szervezet összehasonlításából. Becslések szerint egy kompakt Mercedes előállítása 50 munkaórát igényel, így a megtakarítás autóként 1850 euró - állítja Ferdinand Dudenhoeffer, a Duisburg-Esseni Egyetem autóipari kutatóközpontjának igazgatója.
Ez segíthet a Mercedesnek abban, hogy növelje profitrátáját. A Daimer személyautó-gyártó divíziója a 2011-es kilenc százalékról 2013-ra tíz százalékra akarja javítani ezt a mutatóját.