Már az év végén, a jövő év elején áremelésre kényszerülhet a Pepsi: Hugh Johnston pénzügyi igazgató a Reutersnek elmondta, hogy a cégnek "kapkodnia kellett", hogy leküzdje a dobozok és Gatorade-palackok hiányát az elmúlt hónapokban, mivel a világjárvány okozta korlátozások feloldását követően megugrott a kereslet az italok iránt az éttermekben és a színházakban. A PepsiCo az elmúlt hetekben már emelte üdítőinek és snack-einek árát, követve a csomagolt élelmiszeripar szélesebb körű stratégiáját, mivel a nyersanyagárak emelkedése a haszonkulcsokat szorítja.
"Arra számítok, hogy valószínűleg a jövő év első negyedévében is lesz némi áremelkedés, ahogy teljesen beépül a nyersanyag-infláció hatása" - mondta Johnston, hozzátéve, hogy várakozásai szerint a legtöbb ellátási lánc zavar 2021 végére mérséklődik.
A PepsiCo brit üzletágát a brexit utáni Nagy-Britanniában a bevándorlási szabályok miatti tehergépkocsi-vezetőhiány, valamint a járművezetői vizsgáztatás és képzés körülbelül egyéves kiesése is sújtja. Viszont még a szigetországban sem számít arra a cég, hogy a szupermarketekbe ne jutnak az üdítőkből.
A vállalat közölte, hogy a 2021-es pénzügyi évre mintegy 8 százalékos organikus bevételnövekedést vár, szemben a korábbi, 6 százalékos növekedésre vonatkozó előrejelzéssel. A Pepsi harmadik negyedéves organikus bevételei 9%-kal nőttek, amiből 5 százalékpontot a magasabb árú termékek értékesítéséből származott. A költségek több mint 10 százalékkal emelkedtek, ami a magasabb értékesítési és marketing kiadásoknak köszönhető. A nettó árbevétel 11,6 százalékkal 20,19 milliárd dollárra emelkedett a szeptember 4-én zárult negyedévben, ami meghaladta az elemzők 19,39 milliárd dolláros becslését a Refinitiv IBES adatai szerint.
A rivális is szenved
Mint szinte minden globális gyártó, a Coca-Cola is általában konténerekben szállítja áruit. Nem véletlenül vált ez a globális gazdaságban a dolgok szállításának szabványos módjává: Az áruk egyforma méretű fémdobozokba csomagolása megkönnyíti a teherautók, vonatok és hajók közötti szállítást, megkönnyítve a logisztikai tervezést és alacsonyan tartva a szállítási költségeket. Csakhogy a világon a járvány és utóhatásai miatt a szállítmányozás leterhelt és konténerhiány van. Az árak is jelentősen emelkedtek, ezért az üdítőitalgyártó új megoldást keresett.
A Coca-Cola egyes szállítmányai esetében teljesen elhagyta a konténereket: vállalat három ömlesztettáru-szállító hajót bérelt, amelyek akár 60 000 tonna rakományt is képesek szállítani egymás között. A nyersanyagokat - amelyek között olyan dolgok is lehetnek, mint az aromakoncentrátum - nagy zsákokba csomagolja, és ezeket a zsákokat a hajók hasába rakja. Amikor a hajók megérkeznek az amerikai kikötőkbe, a Coke-nak ki kell találnia, hogyan rakja át a konténer nélküli zsákokat teherautókra vagy vonatokra, hogy eljuttassa azokat az ország palackozó üzemeibe - írja a Quartz.
A cég már olyan messzire ment, hogy inkább szénszállítóhajókba pakolja az áruit.