Dél-Koreában a múlt hónapban indítottak vizsgálatot a hatóságok, miután a legnagyobb európai autógyártó vállalat elismerte, hogy csalt, azaz olyan szoftvert alkalmazott mintegy 11 millió, EA 189 típusú dízelmotorral üzemelő autóban, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem.
A Dél-Koreában elvégzett vizsgálatok azt mutatták, hogy a Volkswagen EA 189 típusú motorral működő Tiguan modelljének károsanyag kibocsátása meghaladta az előírt értékeket, ha nem a szokványos tesztkörülmények között végeztek méréseket, hanem például bekapcsolták a légkondicionálót, vagy gyorsítottak. Ezért a dél-koreai kormány minden idők legnagyobb és egyben a kiszabható legmagasabb bírsággal sújtotta a Volkswagen dél-koreai leányvállalatát, amelynek a 12,3 millió dollár kifizetése mellett január 6-ig kell előterjesztenie az érintett 125 ezer 522 dízelautó visszahívására és a hiba kijavítására vonatkozó tervét.
A visszahívásban összesen 15 modell érintett, az EA 189 típusú, 1600 vagy 2000 köbcentis dízelmotorokkal felszerelt autókat 2008 és 2015 között értékesítették az ázsiai országban.
További 30 ezer autót is vizsgáltak
A dél-koreai környezetvédelmi minisztérium közölte, folytatja a vizsgálatot annak kiderítésére, hogy a Volkswagen és az Audi EA 288 típusú dízelmotorral üzemelő márkái megfelelnek-e károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Ez további 30 ezer autót jelent, de ezek esetében egyelőre nem találtak csalást alátámasztó bizonyítékokat. A minisztérium egyúttal jelezte azt is, hogy kiterjeszti a vizsgálatokat minden hazai és külföldi autógyártó vállalatra. Eredmény jövő év áprilisában várható.
Újabb szoftverproblémát is feltártak
A Die Welt című lap csütörtökön azt írta, hogy nem jól működik az a szoftver, amely a mozgási energiának az akkumulátorban történő visszanyerését szabályozza. A rendellenesség nagyszámú, belsőégésű motorral működő autót érint.
A Volkswagen egyik szóvivője megerősítette, hogy létező problémáról van szó. Ugyanakkor jelezte, hogy a hibás működés nem minden modell ilyen vagy olyan sorozatát érinti, hanem csak bizonyos járműveket.
A Die Welt úgy tudja, hogy a német autógyártó vállalat beszámolt az új problémáról a károsanyag-kibocsátási botrány kivizsgálására felállított németországi bizottságnak. A környezetvédelmi minisztérium és a német szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) által létrehozott testület azt tanácsolta a Volkswagennek, hogy készüljön fel az érintett járművek visszahívására.
Mi lesz a forgalomba-hozatali engedéllyel?
"Ha egy számítógépes program hibája befolyásolja a fogyasztást és ezáltal kihat a jármű széndioxid-kibocsátására, fel kell tenni a kérdést, hogy érvényes-e még (a jármű) forgalomba hozatalára adott engedély" - mondta a lapnak a bizottság egyik tagja.
A Die Welt úgy tudja, hogy valószínűleg meg lehet oldani a problémát egyszerű ellenőrzésekkel.
A 12 márkát összefogó Volkswagen konszern januártól kezdve 8,5 millió dízelmotorral működő autót hív vissza Európában, hogy összhangba hozza károsanyag-kibocsátásukat az előírásokkal. A javítások technikailag és pénzügyileg is viszonylag csekély terhet rónak a vállalatra.