Januárban 885,2 ezer új autót helyeztek forgalomba a 27 tagú EU-ban, ami egyrészt 8,7 százalékos visszaesésnek felel meg, másrészt a statisztikai összeírás 1990-es kezdete óta nem látott alacsony szintnek felel meg - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA friss jelentéséből. A nagyobb piacok között csak a brit tudott növekedést felmutatni, mindjárt 11,5 százalékosat, miközben a német piac 8,6, a spanyol 9,6, a francia 15,1, az olasz pedig 17,6 százalékkal esett vissza. Továbbra is Németország számít a legnagyobb újautópiacnak, 192,1 ezres januári regisztrációval, majd Nagy-Britannia (143,6 ezer), Franciaország (124,8) és Olaszország (113,5 ezer) következik.
Régiónk sem kivétel az általános csökkenés alól, ráadásul itt a legnagyobb mínuszt a magyar újautópiac mutatta: bő 26 százalékos visszaeséssel 3,6 ezer autóra került rendszám. Eközben Szlovákiában 4,4 ezer (-9 százalék), Romániában 4,4 ezer (-10,1 százalék), Csehországban 12,1 ezer (-6,6 százalék), Lengyelországban 26,4 ezer (+8,8 százalék) autóra került rendszám.
A szűkülő piacon az olyan prémium- illetve luxusmárkák tudták növelni eladásaikat, mint a BMW (+9,8 százalék), a Mercedes (+4,7 százalék), a Land Rover (+18,5 százalék), vagy a Jaguar (+21,5 százalék), miközben a Ford 25,5, a PSA-csoport 16,3, a FIAT 12,3, a Toyota-csoport 16,8, a továbbra is piacvezető VW-csoport pedig 5,2 százalékos csökkenést produkált. A Renault-csoportban a Dacia-eladások növekedése javította a képet, a kis szereplők közé számító Suzuki viszont közel 19 százalékos zuhanást mutatott fel, ami 10,3 ezer eladott kocsit jelentett.
A magyarországi adat már közel három hete ismertté vált. Akkor a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke, Erdélyi Péter úgy kommentálta a statisztikát, hogy a személygépkocsi-piac szűkülésének fő oka, a magas bázis, vagyis az, hogy az előző év január elsején csökkent drasztikusan a regisztrációs adó, emiatt jó néhány 2011 végén megrendelt gépjármű forgalomba helyezését az ügyfelek 2012-ben kérték. Erdélyi Péter úgy látja, ez a hatás minden bizonnyal, de csökkenő mértékben a februári és márciusi eladási darabszámok viszonyításánál is szerepet fog játszani. Hangsúlyozta: ilyen alacsony értékesítési volumennél havonkénti összehasonlításnak nincs értelme, mert ebből semmiféle reális következtetés vagy trend nem vonható le. A valóságos piaci folyamatokat így legkorábban az első félévi forgalomba helyezési darabszámok ismeretében lehet reálisan értékelni. Az értékesítésben 70-80 százalékos arányt képviselő céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, de az MGE kismértékű növekedésre számít. Az egyesület szerint 2013-ra a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat elsősorban a piacon, amelyhez a gépjárműfinanszírozás élénkülése is szükséges.