A Toyota Motor Corp. - amely közel tízmillió autó eladásával 2012-ben minden bizonnyal ismét a világ legnagyobb autógyártójává lép elő  - 1,1 milliárd dollárt fizet peren kívüli megegyezésben azoknak az autósoknak, akik azt állítják, hogy Toyotájuk a gyártó hiba miatt magától felgyorsult, ami balesethez vezetett. Az összeg magában foglal 250 millió dollárt, amelyet azért kapnak a cég ügyfelei, mert az üggyel kapcsolatos visszahívások miatt áron alul voltak kénytelenek eladni autójukat, további 250 millió azoknak fizetnek, akiknek az autójára nem tudtak fékasszisztenst szerelni.

Utóbbi megakadályozza, hogy az autó egyszerre adjon gázt és fékezzen - ezt a szerkezetet építették be az önálló gázadással vádolt autókba biztonsági óvintézkedésként. A pereskedő ügyfeleket képviselő ügyvédek 200 millió dollárral lesznek gazdagabbak, és 27 millió dollárt fizetnek nekik költségeik megtérítése címén - derül ki a Reuters összefoglalójából.

Filléres kiegészítő lehet a ludas

A megállapodás nem vonatkozik a halálos kimenetelű balesetek nyomán indított néhány perre. Az utóbbiak közül, az első - amely kirobbantotta a botránysorozatot - egy szolgálaton kívüli autópálya-rendőr ügye volt, aki Lexus ES 350-es autójával szenvedett balesetet 2009 augusztusában. A tragédiában ő és három családtagja meghalt, állítólag az autó automatikus felgyorsulása miatt. Ebben az ügyben már megszületett a peren kívüli megegyezés, annak ellenére, hogy az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság és a NASA nem talált hibát a Lexus elektronikus gázadási rendszerében.

A Toyota a mostani megegyezés bejelentésével egyidejűleg is azt hangsúlyozza, hogy egyetlen független vizsgálat sem mutatott ki végzetes technikai hibát autóinál. A gáz elvételét ugyanakkor megakadályozhatta a korábbi autószőnyeg, amely akadályozhatta a gázpedál mozgását, illetve maga a szoruló gázpedál.

Imázsblamázs

A japán autógyártó 16 millió Toyota, Lexus és Scion márkájú járművét hívta vissza a 2009-2010-es akciósorozatban különböző hibák miatt. Az ügyben az USA-ban a legnépszerűbb szedánnak számító Toyota Camry és a Toyota vezető típusa, a Corolla is érintett volt. A mostani megállapodásban 2,7 millió autó tulajdonosa érintett, ezek esetén merült fel a gázadással kapcsolatos probléma.

A vállat üzleti évének október és december közötti harmadik negyedében számolja el az 1,1 milliárdos kiadást egyszeri adózás előtt költségként. A tőzsde nem rendült meg hírtől, részben azért, mert az autógyártó várható üzemi eredménye a márciusban végződő üzleti évben 12,3 milliárd dollár lesz. Emellett a jen gyengülése - amelyet az új japán kormány gazdaságélénkítő intézkedései támogatnak - javítani fogja a Toyota exportjának jövedelmezőségét: minden egyjenes gyengülés 35 milliárd jennel (408 millió dollár) dobja meg a cég üzemi profitját. Végül a vállalat a megállapodással megszabadul az eredményével kapcsolatos legjelentősebb bizonytalansági tényezőtől. A Toyota részvényei mindezek miatt a bejelentés után 2,7 százalékkal erősödtek a tokiói tőzsdén.

Rekord - mihez képest?

Az 1,1 milliárdos kártérítési összeg rekord a Toyota életében és példátlanul magas az USA autóiparának történetében is. Mellette elhalványulnak az olyan hatalmas kifizetések is, mint például Bridgestone gumigyártó 240 millió dolláros kártérítése, amivel 2005-ben kárpótolta a Fordot a cég hobbi-terepjáróihoz szállított kerékabroncsai sorozatos kidurranása nyomán. A második legnagyobb amerikai autógyártó 13 millió Firestone márkájú kerékgumit cserélt le, hogy megelőzze a további életveszélyes defekteket.

Richard Cupp jogász professzor azonban úgy véli, csak viszonylagosan magas az összeg. Az autóiparban ugyan rekord, ám a más gazdasági ágakkal összevetve már árnyaltabb a kép. A dohánygyártók például összesen 200 milliárd dollárt fizettek ki kártérítésként az ellenük indult eljárásokban. Ugyanakkor az ügy nyomán várható, hogy egyre több olyan pert kezdeményeznek majd a fogyasztók, amelyekben nem bizonyítható, hogy a birtokukba került termék fizikai kárt okozott nekik.

Majd kiderül, ha kiderül

Nagy kérdés, hogy az ügy mekkora foltot ejt a Toyota imázsán. A halálos kimenetelű balesetek nyomán az amerikai kongresszus meghallgatta a cég vezetőit. Toyoda Akio vezérigazgató nyilvánosan elnézést kért a technikai hibákért (fenntartva, hogy nem ezek okozták a legsúlyosabb tragédiákat). Később azzal indokolta a bajokat, hogy a termelés gyors mennyiségi növelése közben nem fordítottak kellő figyelmet a vállalat hírnevét megalapozó minőség szinten tartására.

A Toyota főként olyan autósoknak köszönhette eladásainak megugrását az ezredforduló után, akik a jó minőség miatt váltottak erre a márkára. Az első Toyotájukat vásárlók közül sokan csalódhatnak, és mondhatják azt, hogy soha többé nem vesznek ilyen autót - véli Rebecca Lindland, az IHS Automotive autóipari tanácsadó cég elemzője. Az ügy végső hatása csak azután válhat teljesen láthatóvá, ha a visszahívott több millió autót továbbadják a tulajdonosaik.