A szovjet proletárok autója, a Lada túlélte a kapitalizmusba való átmenetet, és sikerrel versenyez a piacon az évtizedekkel modernebb FIAT-okkal és GM-autókkal - írta a Bloomberg. Tulajdonosa, az AvtoVAZ - amelyben 25 százalékos részesedése van a Renaultnak - mégis haladni akar a korral, és három év alatt 5,4 milliárd dollárt készül befektetni hét új modell gyártásába. Így szeretné megvédeni irigylésre méltó pozícióját az orosz autópiacon, amelynek jelenleg 24 százalékát mondhatja magáénak, miközben a GM kénytelen 8,9, a Volkswagen 7,5 százalékkal beérni.

A Lada modell-paletta korszerűsítése ésszerűnek látszik, de az eddig megjelent új Ladák nem arattak egyértelmű sikert, míg az "öregek" keményen tartják magukat. Nem titok, hogy miért: olcsók: egyszerűek, olcsó a fenn- és karbantartásuk. Jelenleg három népszerű őskövület gyártása folyik még, a Lada 2107-esé, a 2104-esé és a 2105-ösé. A 2107-es 1982-ben jelent meg a piacon, mai ára dollárban 7300, vagyis kevesebb mint a fele mint a Ford Focusé és a VW Polóé. A másik két típus még olcsóbb, áruk 6280 dollárnál kezdődik. Sikerükben szerepe van kiterjedt üzlethálózatuknak, s annak,hogy dealereik csak Ladát árusíthatnak, de egyre erőteljesebben terjeszkednek az Oroszországban gyárakat építő autós világcégek.

Az Ernst&Young moszkvai irodája motorizációs részlegének vezetője, Ivan Boncsev szerint 2013-2014-re Oroszországé lesz Európa legnagyobb autópiaca. A hivatalos orosz számítások azt mutatják, hogy 2015-re 73 százalékkal, 3,3 millióra nő az évente értékesített személyautók száma.