A Honda Motor Co., Japán harmadik legnagyobb autógyártója meg akarja szerezni a hat-hét személyes kis üzleti repülőgépek világpiacának legalább egynegyedét, HondaJet névre keresztelt gépe első példányait jövőre adja át a megrendelőknek - jelentette a Reuters. A vállalat bejelentette, hogy az utolsó papírok beszerzésénél tart ahhoz, hogy a 4,5 millió dollárba kerülő gép megkapja a repülési engedélyeket.
A Honda, amely nem mellesleg a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, évente 80 repülőgépet akar előállítani amerikai bázisán, a termelést 2013 első felétől futtatják fel. A cég 2006-ban közölte, hogy hétszemélyes gépekkel akar piacra lépni, és a bejelentést követő három napban 100 megrendelést kapott.
Olcsóbb, olcsóbb, csendesebb
A potenciális vásárlók fantáziáját megmozgatta, hogy a japán vállalat versenytársainál 20 százalékkal kevesebbet fogyasztó, összességében egyharmadával kisebb összegből üzemeltethető és halkabb hajtóművel felszerelt gépet ígért. Az USA Észak-Karolina államában bejegyzett Honda-leány, a Honda Aircraft Company nem közöl friss adatokat a megrendelésekről, Fujino Michimasa vezérigazgató csak annyit árul el, hogy három évre előre leköti kapacitásaikat a vevők igényeinek kiszolgálása.
Megrázó év az autógyártónál
A Honda Motor Corp. üzemi eredménye csak 200 millió jen (2,6 milliárd dollár) lesz a cég márciusban végződő üzleti évében, szemben a korábban jósolt 270 milliárddal - jelentette be a vállalat. A japán gyártók közül a Honda küzdte le a legnehezebben a márciusi japán földrengés és cunami káros hatásait, ősszel pedig a thaiföldi árvíz rombolta le időlegesen a cég alkatrész-utánpótlását. A Honda 2,91 millió autót gyártott 2011-ben, ami ötödével kevesebb a 2010-es termelésnél. Nyolc év óta először fordul elő, hogy a vállalat hárommilliónál kevesebb autót állít elő.Fujino szerint a HondaJettel azt akarják megvalósítani a repülőgépek piacán, amit az alsó középkategóriás Civickel az autóknál elértek. A típus 1973-as megjelenése után a megbízhatóság, a tartósság és az alacsony fogyasztás egyik etalonja lett az amerikai piacon. A Honda repülőgépe a legújabb technológiával készül, miközben versenytársai, a brazil Embraer hasonló gépei, illetve az amerikai Textronhoz tartozó Cessna a kilencvenes évek megoldásaira épül. A HondaJet hajtóműveit a japán cég és az amerikai General Electeic Co-val közös vállalkozása gyártja.
Nagyobb, kisebb
Fujino szerint vállalata 2018-ban termelhet először profitot. Várakozásának alapot adhat, hogy szakértők szerint a válság miatt hároméves gödörbe került üzletigép-piac idén magához térhet. Korábban évente 200 repülőt értékesítettek a cégek, ám ez 300-ra nőhet. A hagyományos európai és egyesült államokbeli vevők mellett ugyanis megjelentek a kínaiak, az indiaiak, a brazilok és a közel-keletiek.
A Honda mellett szól ezenfelül az is, hogy - hasonlóan az autók körében megfigyelhető tendenciához - az üzleti repülőgépek piacán is a kisebb, gazdaságosabban fenntartható gépek irányába tolódik el a kereslet. A HondaJet üzemeltetési költsége óránként 1000-1200 dollár, amivel öt-hat személynek a kisvárosok közötti utazások esetén olcsóbb megoldást kínál, mint a normál légitársaságok járatai (kombinálva a szárazföldi közlekedéssel, mivel ezek a gépek a nagyobb városokban szállnak le). A gép legjobb versenytársai 1800 dolláros óránkénti költséggel repülnek.