Egy német hölgy repülőjegyet vásárolt a Royal Air Maroc légitársaság Berlin-Casablanca járatára, majd onnan tovább (ugyanezzel a társasággal) Agadir városáig. Az utas becsekkolt Berlinben, de a gép késve szállt fel, így késett a casablancai érkezéskor is. Ott nem vették fel az agadiri járatra, mivel a helyét időközben átadták egy másik utasnak. Végül a következő járattal, 4 órás késéssel érkezett meg Agadirba.
Emiatt kártérítést kért a Royal Air Maroc légitársaságtól, de az elutasította a fizetést. Az ügy a berlini regionális bíróság elé került, amely előzetes döntéshozatalt kért az Európai Bíróságtól.
A jogi probléma a következő: az uniós szabályok szerint kártérítés jár az utasnak akkor, ha az EU-ban szállt repülőre, de az késve érkezik meg egy unión kívüli célállomásra. A német bíróság kérdése az volt, hogy ez a szabály alkalmazható-e abban az esetben is, "ha valamely légi fuvarozó légi közlekedési művelete a légi jármű váltásával járó menetrend szerinti megszakításokat (közbenső leszállásokat) tartalmaz az unió területén kívül?"
Az európai bíróság úgy vélte, hogy különbséget kell tenni aközött, hogy valaki "egységes szállításra" váltott jegyet egy közbenső - EU-n kívüli - átszállással, vagy pedig vett egy jegyet uniós indulással azon kívülre, majd pedig egy másik jegyet onnantól tovább, szintén az EU-n kívülre.
Miután a perbeli esetben az utas "egységes foglalással" jutott el Agadirba, de oda - az átszállás miatt - késve érkezett meg, ez olyan, mintha egy géppel repült volna Berlintől Agadirig. Tehát jár neki a kártérítés.
A fotó forrása: Gratisography/Pexels.