Felülvizsgálja egyesült államokbeli leányvállalata jövőjét a brit Tesco, a világ harmadik legnagyobb kiskereskedelmi lánca az amerikai Wal-Mart és a francia Carrefour után - jelentette a Reuters. A Fresh & Easy néven működő, Kaliforniában és Nevadában 200 szupermarkettel rendelkező vállalat üzemanyag-eladások és a áfa nélkül számolt árbevétele csupán 1,8 százalékkal bővült a november 24-ét megelőző 13 hétben, a Tesco üzleti évének harmadik negyedében a megelőző három hónaphoz képest. A második üzleti negyedévben még 6,9 százalékos növekedést jegyeztek fel.
A vállalat hazai piacán, Nagy-Britanniában - ahonnan árbevétele kétharmada, profitja háromnegyede származik - 0,6 százalékkal zsugorodtak a 13 heti eladások. Dél-Koreában a Tesco legnagyobb tengerentúli piacán több mint ötszázalékos, Kelet-Közép-Európában 3,6 százalékos visszaesést jegyeztek fel. Az előbbit a nyitvatartási idő csökkentése, az utóbbi az általános európai válság okozta. A cégcsoport profitja a Koreán kívüli ázsiai leányvállatok jobb teljesítményének köszönhetően 2,4 százalékkal nőtt az üzleti negyedévben.
Nem sikerült meghódítani Amerikát
A Tesco 2007-ben vásárolta meg a Fresh & Easy hálózatot egymilliárd fontért (1,6 milliárd dollár), ám a vállalkozás folyamatosan veszteséges. Ennek egyik oka, hogy rossz csillagzat alatt született, hiszen éppen a pénzügyi válság kirobbanása előtt került a britekhez. A másik gond a brutálisan kemény verseny az amerikai kiskereskedelmi piacon, amelyben, úgy tűnik, a nagy tervekkel érkező brit hódító alulmarad. A cégvezetés közleménye szerint vannak érdeklődők a Fresh & Easyre, olyanok is, amelyek megvennék, és olyanok is, amelyek beszállnának a Tesco mellé tulajdonostársnak. Ugyanakkor az is lehet, hogy felszámolják a vállalkozást. A leányvállalat főnöke 30 év szolgálat után elhagyja a Tesco-menedzserek nagy családját.
Nagy-Britanniában a szakértők szerint széles profilja miatt vergődik a cég. Szemben fő versenytársaival, amelyek az élelmiszer-kereskedelemre koncentrálnak, a Tesco olyan fogyasztási cikkeket is kínál - például elektronikai termékeket, háztartási gépeket -, amelyekből a válság miatt jóval kevesebbet vásárolnak a fogyasztók. Ezt az elméletet támasztja alá, hogy az elmúlt időszakban az Asda és a Sainsubury forgalma növekedéséről számolt be, csak a piac negyedik legnagyobb szereplője, a Wm Morrison árbevétele csökkent, igaz, e cég adata más időszakra vonatkozik, mint a Tescóé.
Csalódás, csalódás csalódás
A brit áruházlánc már 2012 januárjában csalódást okozott a befektetőknek, amikor 20 év óta először profit warningot tett közzé. Ígéretét azután októberben be is váltotta, amikor 1994 óta először arról számolt be, hogy üzleti éve első felében csökkent a nyeresége. A tőzsde ennek megfelelően bánik a céggel: a Tesco-részvények értékük ötödét veszítették el egy év alatt.
A cégvezetés áprilisban új stratégiát hirdetett elsősorban hazai helyzetének javítása céljából. Többet költenek a személyzetre, megújítják az élelmiszer-kínálatot, jobban áttekinthetővé teszik az áruk elrendezését a szupermarketekben - több helyet kapnak az élelmiszerek - és javítják a marketinget. Az egymilliárd font keretösszegű stratégiai terv azonban az elmúlt hónapok fejleményeinek tükrében máris felülvizsgálatra szorul - a vállalat vezetősége áprilisra ígéri beszámolóját ennek eredményéről.