A közháborodást kiváltó regisztrációs adó bevezetésének tavaly év eleji felfüggesztése nyomán 2012-ben majdnem 175 ezer használt autót importáltak Romániába, ami 85 százalékkal több a 2011-esnél. Az ehelyett bevezetett környezetvédelmi illeték, amely 2013 januárjától lépett életbe lényegében kitörölte a használtautó-portálokról a 2007 előtt gyártott autókat - írja Balkanc.com hírportál. A kormány egyszeri, az eladáskor fizetendő illetékkel váltja ki a regisztrációs adót, amelyet minden olyan autó után meg kellett volna fizetni, amely után korábban nem fizettek be környezetvédelmi adót a költségvetésbe - derül ki Napi Gazdaság korábbi cikkéből.
Az utóbbi olyan több száz lejes (akár százeurós) terhet rótt volna az e körbe eső öreg autók nyugdíjas tulajdonosaira, amit nem tudtak volna kifizetni. Mivel Romániában az autók közel ötöde több mint 20 éves, negyedük pedig hat és tíz év közötti, a regisztrációs adó ötletét erős tiltakozás fogadta. Ezért függesztették fel, majd váltották ki a regisztrációs adót a csak az eladáskor jelentkező környezetvédelmi illetékkel.
Káoszból nem lesz pénz
Ennek eredményeként Magyarországhoz hasonlóan Romániában is sok - 124 ezer - a külföldön bejegyzett autó - derül ki a pénzügyi finanszírozó cégek szervezetének adataiból. A lízingpiacot alaposan visszavetette a pénzügyi válság, csak az utóbbi két év hozott stabilizálódást. A pénzügyi szövetség becslése szerint három százalékkal több autót lehetne eladni az országban, ha stabilizálódna a szektor politikai és a pénzügyi környezete.
Helyi autópiaci szakértők szerint az új illetékkel az a baj, hogy nem szabadítja meg Románia útjait a környezetszennyező matuzsálemektől. Aki ma egy öreg autót el akar adni, annak azzal kell számolnia, hogy az értékesítést követő illeték csökkenti a bevételét, így nem csoda, hogy sokan inkább megtartják régi járgányukat. Ezért az autókereskedők jobbnak látnák, ha az illeték helyett évente fizetendő gépjárműadót vezetnének be.
Piszkos kis trükkök
A használt autók forgalmazásának megugrása óriási kockázatot jelent a vásárlók számára - állítja Eugen Maciuca, az AAA Auto New Kopel kereskedés vezetője. A magánimportőrök (szükreimportőrök) nem tudják nyereséggel behozni az autókat Németországból, Franciaországból vagy Hollandiából, következésképp piszkos trükkökre kényszerülnek, hogy keressenek az üzleten.
A módszereket mindenki ismeri: visszatekerik a kilométerórát, szervizkönyveket hamisítanak, ügyes mesterek gyors javításokkal elfedik a korábbi balesetek nyomait. Maciuca a bevitt autók száma alapján több tíz millió euróra becsli a csalások értékét. És ha mindez nem lenne elég: sok importált autó szervizelése speciális felkészültséget követel, ezért a szervizelés külön kihívást jelent a "boldog" új tulajdonosnak.