A gyárak és más ipari felhasználók 29 000 robotot rendeltek, 37 százalékkal többet, mint a tavalyi év azonos időszakában, 1,48 milliárd dollár értékben - derül ki az Association for Advancing Automation robotizációs tanácsadócég kutatásából a CNN szerint. Ez meghaladta a 2017-es év ugyanezen időszakában mért korábbi csúcsot, mielőtt a világjárvány beborította volna a világgazdaságot.
A robotok beszerzésének rohama a beruházások nagyobb fellendülésének része, mivel a vállalatok igyekeznek lépést tartani az erős kereslettel, ami egyes esetekben hozzájárult a kulcsfontosságú áruk hiányához. Ugyanakkor sok cég küzdött azzal, hogy visszacsábítsa a világjárvány miatt elmozdult munkavállalókat, és a robotokat alternatívaként tekintik az emberi erőforrás beépítésére a futószalagokon.
"A vállalatok egyszerűen nem találják a megfelelő munkaerőt, ezért is vágtatnak az automatizálás felé" - mondta Jeff Burnstein, az A3 néven ismert Association for Advancing Automation elnöke. Ráadásul nemcsak a képzett dolgozókból, hanem általában a munkavállalókból van hiány az Egyesült Államokban. (Magyarországon is egyre égetőbb problémává vált a munkaerőhiány.)
A robotok a gazdaság egyre több szegletébe is betörnek. Az autógyárak már régóta a legtöbb ipari robotot vásárolják. De 2020-ban a más típusú vállalkozásoknak történő együttes értékesítés először haladta meg az autóipari ágazatot - és ez a tendencia idén is folytatódott. Az év első kilenc hónapjában az A3 szerint az autógyártáshoz kapcsolódó robotrendelések 20 százalékkal 12 544 darabra nőttek, míg a nem autóipari vállalatok megrendelései 53 százalékkal 16 355-re bővültek.
"Nem arról van szó, hogy az autóipar lassul - az autóipar bővül" - mondta Burnstein arra utalva, hogy már eleve több robotot használtak az iparágban. De más ágazatok - a fémiparostól az élelmiszergyártókig - most egyre intenzívebben keresik az automatizációs megoldásokat.
A texasi Austinban más gyártók számára fémfeldolgozást végző Athena Manufacturing jelenleg hét robottal rendelkezik, ebből négyet idén üzemelte be. Az első gépet 2016-ban vásárolta a társaság, és már ez az egy darab segített az Athenának megfelelni a megugró keresletnek. Az új eszközökkel már a félvezetőberendezés-gyártók által használt alkatrészekre vonatkozó megrendelések 50 százalékos megugrását is képesek kielégíteni.
A gépek azt is lehetővé tették, hogy az Athena tavaly először éjjel-nappal üzemelő üzemmódra álljon át . A vállalat 250 embert foglalkoztat, de most már nehéz lett volna munkaerőt találni a népszerűtlen éjszakai műszakok betöltésére.