A skandináv légitársaság átmenetileg visszavonta egyik hirdetését azok után, hogy a bevándorlásellenes mozgalmak szerint ebben lekicsinylően értékelték a térség történelmét és kultúráját - kezdi el cikkét az Euronews.
Az ügy lényege, hogy a SAS kiadott egy reklámot, amit aköré a kérdés köré építettek, hogy "Mi az igazi skandináv?". A költői kiszólást gyorsan meg is válaszolták, hogy "Abszolút semmi. Minden koppintott". Ezek után felemlegetik, hogy az ikonikus svéd húsgolyó török, a dán süti osztrák, a skandináv babahordozó pedig svájci eredetű. Sőt, még a sós medvecukor is Kínából származik. A légitársaság üzenete pedig az, hogy a skandinavikumok úgy alakultak ki, hogy külföldre utaztak a helyiek, hazahozták az ötleteket és azokat tökéletesítették, így érdemes elrepülni velük messzi országokba.
Hogy magyar viszonyok között is értelmezhető legyen a helyzet, ez olyan, mintha a Malév egykor azzal reklámozta volna magát, hogy az itthoni büszkeségek, mint a fürdőkultúra és a fűszerpaprika török közvetítéssel jutott el Magyarországra, vagy a fröccsöt nem Jedlik Ányos és Vörösmarty Mihály találta ki, hanem azt jóval korábban itták már a németek is.
Kisebb fogadási szorzóval is borítékolható volt, hogy a dán és svéd populista pártok politikusai azonnal támadni fogják a légitársaságot a reklámot. Ez menetrend szerint meg is történt:
"Soha többé nem repülők a SAS légitársasággal" - posztolta Richard Jomshof, a populista Svéd Demokraták főtitkára az Euronews szerint a botrány kapcsán.
- Mindig is a SAS-szal utaztam, de ha legközelebb is rákényszerülök, keserű szájízzel teszem, mert köpnek ránk - nyilatkozta Sören Espersen, a populista Dán Néppárt szóvivője az Ekstra Bladetnak.
A SAS beleállt egyébként a konfliktusban és bár a hirdetést visszavonták, de közleményükben azt írták, kitartanak a reklám üzenete mellett, miszerint az utazás gazdagít, ugyanakkor büszke a skandináv örökségre is.