A nyugati biztosítók visszavonták a fedezetet az állami Sovcomflot, Oroszország legnagyobb hajózási csoportja által üzemeltetett tankerektől, amelyet Moszkva ukrajnai invázióját követően szankciókkal sújtottak. Miután más cégek nem mernek Oroszországba belépni, az orosz cégeket pedig az európai szereplők nem fogadták el.
„Az Exxon visszautasította a Sovcomflot tankereit” – mondta egy iparági forrás a Reutersnek. Az indiai finomítók ellátására szánt egyes rakományok szintén érintettek, mivel a források szerint az Exxon nem ismerte el a Sovcomflot által az orosz biztosítókkal kötött alternatív fedezetet.
A fejlemények az Európai Unió által az orosz olajszállító tartályhajókra vonatkozó biztosítási tilalom bevezetése idején bontakoztak ki, és jól mutatják, hogy a hajóbiztosítások és viszontbiztosítási garanciák milyen nagy hatással lehetnek a működésre. A Szahalin-1 projektben részt vevő orosz állami olajipari vállalat, a Rosznyeft az Exxont okolta a termelés csökkenéséért, mondván, hogy május közepe óta a projekt alig termel olajat. Az Exxon oroszországi egysége így a szankciók miatt nehézségekbe ütközött a tartályhajók bérlésében.
A Kommerszant című orosz lap számolt be elsőként hétfőn arról, hogy a Szahalin-1 termelése összeomlott, miután az Exxon nem volt hajlandó együttműködni a Sovcomflottal. A telep olajtermelése az év elején mindössze napi 10 000 hordóra (bpd) esett vissza a 220 000 bpd-ről, mielőtt Oroszország február 24-én megszállta Ukrajnát.
Vlagyimir Putyin orosz elnök a hónap elején rendeletet írt alá, amely új üzemeltetőt hoz létre a Szahalin-1 számára, amelyet a Rosznyeft leányvállalata, a Szahalinmorneftegaz-Shelf fog irányítani. A határozat felhatalmazza az orosz kormányt annak eldöntésére, hogy a külföldi részvényesek megtarthatják-e részesedésüket a projektben, és egy hónapot ad nekik arra, hogy kifejezzék érdeklődésüket, különben elveszítik részesedésüket.