Tovább zsugorodott áprilisban az európai újautópiac: 1,017 millió gépkocsit helyeztek forgalomba az EU-ban, 2011 azonos időszakához képest 6,9 százalékkal kevesebbet. Az első négyhavi 4,332 milliós darabszám 7,5 százalékos csökkenést takar - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adataiból. (Az EFTA-országokkal együtt számított európai átlag ennél 4 tized százalékponttal lassabb csökkenést mutat.)
A tagországok piacai nem mutattak egységes képet, hiszen amíg a brit és - az európai forgalom negyedét adó - német regisztrációk 3 százalék körüli ütemben nőttek az elmúlt hónapban (és nagyjából fele ekkora tempóban január-április során), addig a francia, olasz és spanyol forgalom jelentős, akár 20 százalék körüli csökkenést mutatott. (Amint később látni fogjuk, mindez a német, francia és olasz autógyártók számain is meglátszott.)
Ennél is volt azonban rosszabb teljesítmény, méghozzá a válság által jobban sújtott perifériákon: a görög piac az első négy hónapban 39 százalékos zuhanást mutatott, a portugál pedig gyakorlatilag megfeleződött. Görögország annyiban lehet még érdekes, hogy az eladások lényegében a magyarországi szintre estek vissza, miközben egy évvel ezelőtt még bő kétszeres volt az előnyük az év első harmadában. Ehhez a görög eladások visszaesése mellett a magyarországi piac élénkülésére is szükség volt: az itthoni január-áprilisi 18,2 ezres darabszám bő 20 százalékos év/év növekedést takar.
Ez a tempó régiónkban sem számít rossznak, bár a szlovák piac közel 5 százalékkal növekedéssel már 22,4 ezres - vagyis a hazainál nagyobb - darabszámnál tart.
A négyhavi adatok alapján a VW-csoport - az eladások átlagon aluli csökkenése mellett - növelni tudta európai piacrészesedését, és immár 24 százaléknál tart. A második helyezett PSA tortaszelete 12 százalékra, a bronzérmes Renault-é 8,3 százalékra csökkent. A prémium márkák között is javítottak a németek: a BMW részesedése 5,9, a Daimleré 5,0 százalékra emelkedett.
Növelték súlyukat a dél-koreai gyártók is, a Hyundai már 3,4, a Kia 2,4 százaléknál tart, ami 0,6 százalékponttal nagyobb az egy évvel korábbinál. A japánok között csak a Nissan tudott némileg javítani, miközben a Suzuki súlya csökkent, 1,4 százalékról 1,2-re, ami 55,8 ezres négyhavi darabszámot jelent az egy évvel korábbi 67,9 ezer után, vagyis eladásai a piaci átlaghoz mérten több mint kétszer gyorsabban, közel 18 százalékkal estek vissza. Igaz, ami a magyarországi számokat illeti, a Suzuki nagyot lépett előre 2011-hez képest áprilisban.