További dinamikus növekedés várható a szerbiai online kereskedelemben: a szektor 2021-ben 530 millió euró bevételre volt képes, az Ekonom prognózisa alapján azonban 2026-ra 2 milliárd euró fölé nőhet az összesített eredmény - írja a szegedi Ekonom gazdasági portál.
A 30 százalék körüli éves bővülési ütem elsősorban az alacsony bázisértékeknek köszönhető. A közép-kelet-európai régió piacaihoz képest a szerbiai bevétel rendkívül alacsony: Magyarország e-kereskedelmi bevétele a szerbiainak hat és félszerese, a régió „online mintaállamának” számító Csehországé pedig csaknem hússzorosa.
Van még út felfelé
Szerbia lakossága mintegy 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis 2021-ben nem haladta meg a 2 millió 360 ezer főt. Az Ekonom prognózisa szerint 2026-ban hozzávetőlegesen 3,1 millió szerbiai polgár használja majd a világhálót vásárlásra.
A legfőbb potenciált azonban a vásárlási gyakoriság növekedése tartogatja. 2021-ben a szerb aktív online vásárlók átlagosan 5,1 tranzakciót bonyolítottak, ez a mutató azonban bizonyosan nőni fog. A kalkulációi alapján 2026-ra a vásárlási gyakoriság meghaladja a 13-at, vagyis az aktív vásárlók ennyi tranzakciót bonyolítanak a naptári évben.
Mindezek függvényében 2026-ban a szerbiai online piac bevétele elérheti vagy meghaladhatja a kétmilliárd eurót.
Van még mit pótolni
Az elektronikus fizetések rendkívül alacsony aránya arra enged következtetni, hogy a webáruházak megoldásai és a lakosság bizalma még erősen javításra szorul. Emellett tehermentesíteni kell az erőforrás-igényes házhoz szállítást. A növekvő e-kereskedelmi forgalom kiszolgálása elképzelhetetlen az eMAG easybox hálózathoz hasonló megoldások nélkül.