Spontán sztrájkba kezdett szerda reggel a mioveni autógyár több mint 5 ezer alkalmazottja, miután kiderült, hogy a kollektív munkaszerződésbe a vártnál alacsonyabb fizetésemelést hagyott jóvá az üzem menedzsmentje - adta hírül a Mediafax. A dolgozók - a növekvő eladásokra hivatkozva - 25 százalékos bérnövekedést követelnek, a kiszivárgott hírek szerint azonban a vezetőség mindössze 5 százalékos emelésről egyezett meg az érdekképviseletekkel. Anca Oreviceanu a Dacia szóvivője szerint az érdekkegyeztetések még folyamatban vannak, a kollektív munkaszerződés aláírásának határideje március 31. A szakszervezet vezetősége nem reagált a hírre.
A Dacia februárban közel 18 ezer gépkocsit értékesített Európában, 15 százalékkal többet, mint előző év azonos időszakában. Ennél nagyobb bővülést csak a Honda (27 százalék) és a Jaguár (29 százalék) tudott felmutatni. A munkavállalók ezért jogosnak tartják a 25 százalékos béremelést, a gyár menedzsmentje azonban attól tart, hogy a romániai üzem az egyre növekvő bérköltségek miatt elveszíti versenyképességét a térségben.
A Dacia romániai gyára idén már komoly konkurenciával kell megküzdjön a nemzetközi piacokon, miután a Renault a chennai gyárában is megkezdte a Dacia Dusterek gyártását -jelentette ki pár napja Jerome Olive az Automobile Dacia SA vezérigazgatója. Az indiai üzem több előnyt is élvez a romániai gyárral szemben, olcsóbb a munkaerő, kedvezőbbek az adófeltételek és az EU és India között hamarosan megszülető egyezmény várhatóan eltörli majd a 10 százalékos vámilletéket is. Egy éve Daciákat gyártanak a marokkói Tangerben is, ahol a bérezéssel kapcsolatos kiadások 50 százalékkal alacsonyabbak mint Romániában, a logisztikai és infrastrukturális feltételek azonban sokkal jobbak. Ront a helyzeten az is, hogy a helyi eladások is egyre csökkennek: Marokkóban tavaly 30 százalékkal több autót sikerült értékesíteni, addig a hazai piacon az elmúlt öt évben 80 százalékkal zuhantak az eladások - mondta Olive.