Az orosz kormány zöld utat adott a párhuzamos importnak, miután a nyugati divatmárkák széles köre leállította tevékenységét Oroszországban az ukrajnai invázió megindítását követően.

Mihail Misusztyin orosz miniszterelnök szerdán kijelentette, hogy a kiskereskedők a márkatulajdonosok kifejezett engedélye nélkül szabadon importálhatnak és értékesíthetnek védjegyes árukat, és ezzel potenciálisan megnyitják az utat a szürkepiaci áruk szabad áramlásának Oroszországban - írja a Fashion Law.

Ezek azok a termékek tehát, amelyek egy piacról (azaz egy országból vagy gazdasági térségből) beszerzett, eredeti védjegyes árucikkek, amelyeket a viszonteladó megvásárol a gyártóktól és azokat a szerződési feltételeken kívül értékesíti.

A bejelentésre azt követően került sor, hogy korábban felröppentek a hírek arról, hogy a párhuzamos importot engedélyezhetik, mivel a különböző szankciók, a széles körű logisztikai- és ellátási zavarok és az érdekelt felek részéről érkező intenzív nyomás több száz nyugati vállalatot - a H&M-től a Hermésig - arra késztetett, hogy ideiglenesen leállítsa oroszországi tevékenységét.

"A párhuzamos import legalizálása a jelenlegi környezetben növelni fogja az Oroszországba árukat importáló gazdasági egységek számát, ami telíti a hazai piacot a fogyasztók által igényelt árukkal" - jelentette ki Maxim Shaskolsky, az orosz Szövetségi Antimonopólium Szolgálat vezetője, miután a múlt héten orosz kiskereskedők arról számoltak be, hogy a folyamatos szankciók következményei ellen küzdenek, beleértve a szürkepiac fellendülését is.

Itt még senki nem áll nyerésre

Negatívan befolyásolja a nagymárkák idei kilátásait az ukrajnai háború és annak tágabb makrogazdasági következményei: a globális inflációs nyomás és a koronavírus utáni kilábalás közepette a tucatjával bezárt üzletek és az ellátási láncok problémáival is meg kell küzdeniük.

A Calvin Klein és a Tommy Hilfiger anyavállalata, a Phillips-Van Heusen (PVH) a nagykereskedelmi vásárlóknak történő szállítások késedelméről számol be, de a vállalatok üzletei és digitális kereskedelmi üzletágai is készlethiánnyal nézhetnek szembe, a háború miatt ráadául csökken az Ukrajnába irányuló nagykereskedelmki szállítmányok száma is - írja a Sourcing Journal.

Ahogy arról a Napi.hu is beszámolt, az ukrajnai háború kitörése óta több tucat nemzetközi vállalat vonult ki az orosz piacról vagy függesztette fel fizikai- vagy online boltjának működését. Így tett a magyar Nanushka, a spanyol Zara és a luxusmárkák döntő többsége is.

A H&M szívhatja a fogát

A svéd H&M a december-februári negyedévben a világjárvány hatásainak enyhülésével ismét nyereséges lesz, bár az oroszországi üzletek bezárása és az ukrajnai háború gazdasági következményei bizonytalanabbá tették a vállalat kilátásait.

A Refinitiv által megkérdezett elemzők átlagosan arra számítanak, hogy a világ második legnagyobb divatkereskedője  1,04 milliárd korona (112,2 millió dollár) adózás előtti nyereségről számol be az első negyedévről.

Ugyan az eladások 23 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, de 11 százalékkal elmaradtak a világjárvány előttitől - írja a Business of Fashion.

Az egy évvel korábbi időszakban, amikor a világjárvány második hulláma miatt az üzletek csaknem fele bezárt, a H&M 1,39 milliárd korona veszteséget termelt. Két évvel ezelőtt még 2,50 milliárd koronás nyereséget ért el.