Dave Lewis, a Tesco Plc vezérigazgatója úgy zárja első teljes évét a brit kiskereskedelem koronaékszerének élén, hogy egyelőre nem sikerült 180 fokos fordulatot elérnie a vállalat működésében. Az áruházlánc részvényei elvesztették értékük ötödét 2015-ben, s ezzel 18 éves mélypontra süllyedtek. A karácsonyi szezon sem hozott olyan változást, amely után januárban megpihenhetne a cég vezetősége.
Az UBS bank szakértőinek becslése szerint a Tesco forgalma a szigetországban a karácsonyt megelőző hat hétben három százalékkal maradhat el az egy évvel korábbitól a legalább egy éve nyitva tartó áruházakban. Ez rosszabb a régi versenytárs, Sansbury 0,5 százalékos lemorzsolódásánál. Az utóbbi a Sanford C. Bernstein tanácsadó cég várakozása - derült ki a Bloomberg összefoglalójából.
Tovább menetelnek a diszkontok
Még kellemetlenebb, hogy a hagyományos áruházláncoknál kisebb piaci részesedéssel rendelkező német keménydiszkontok jókora növekedést tudnak felmutatni. Az IGD kiskereskedelmi piackutató cég előrejelzése szerint ezek a vállalatok 17 százalékkal, 1,7 milliárd fontra növelhetik karácsonyi forgalmukat a 2014-es év végi ünnepi szezonhoz képest.
A magyarázat egy ideje ismert: az Aldi és a Lidl meggyőzte brit vásárlóit, hogy nem csupán olcsók az áruik, hanem termékeik jelentős része jó minőségű is.
Csapásra ellencsapás
Megfigyelők szerint a Tesco nem tehet mást, mint hogy erre a kihívásra az ellentétes stratégiával válaszol: a minőséget tartva igyekszik olcsóbbá válni. Ennek jegyében csökkentették a brit karácsonyi ételekhez elengedhetetlenül szükséges zöldségek, például a fehérrépa árát. Emellett több mint 2,6 millió ingyenes mintát osztottak szét különböző sütikből - ez a brit kiskereskedelem történetének legnagyobb ilyen akciója.
Egyszerűsítettük az árainkat, több dolgozót foglalkoztatunk az áruházainkban és bővítettük a legkeresettebb termékek kínálatát - magyarázta a karácsonyi bizonyítványt a Tesco szóvivője.
Nehéz lesz megmagyarázni
Lewis 2014 szeptemberében az Unilever éléről igazolt az áruházlánchoz azzal a feladattal, hogy helyreállítsa a Tesco imázsát, amelyet alaposan megtépázott egy több millió fontos veszteséget okozó kreatív könyvelési botrány. Az ügy nyomán a brit korrupcióellenes hivatal a bóvli kategóriába sorolta a cég adósságait.
Az elmúlt bő egy év az élelmiszerek árának csökkenéséről szólt, ami lehetetlenné tette, hogy a korábbi forgalom mellett növeljék az árbevételt. A Tesco vezetése ezért az vásárlók, a vásárlások számának bővítésére tette a hangsúlyt. Ha ebben kudarcot vallanak, akkor Lewis nem tudja teljesíteni ígéretét, miszerint megfordítja az áruházlánc részesedésének zsugorodását hazai piacán.
Ha a Tesco rosszabbul teljesít Nagy-Britanniában idén karácsonykor, mint nagy versenytársai, akkor nyomás alá kerülhet a vezérigazgató - véli Mike Dannis, a Cantor Fitgerald pénzügyi szolgáltató cég elemzője.