A VDA elképzelésének egyik fő eleme a parkolási díjak rendszerének átszabása. Az eddiginél rugalmasabb és dinamikus, a forgalom ingadozásaihoz keresletérzékeny módon igazodó árképzési megoldások szükségesek a zsúfolt belvárosokban a nem helyi autósok mozgásának jobb irányításához - áll tanulmányukban.
A helyi lakosság esetében is változásokra van szükség, a parkolási engedély egységes - a legtöbb településen évi 30,70 eurós - ára helyett jövedelemarányos árazási rendszert kell bevezetni, vagyis a jómódúaktól többet, a kevésbé jómódúaktól kevesebbet kell kérni a közterület parkolási célú használatáért - fejtették ki a beszámolók szerint.
A másik fő elem a digitalizáció lehetőségeinek, eredményeinek szélesebb körű kihasználása az úgynevezett parkolásmenedzsment hatékonyságának javítására. A legfőbb cél a parkolóhely keresése miatt megtett távolság csökkentése a lehetséges minimumra. Ehhez a többi között ösztönözni kell olyan megoldások terjesztését, amelyek révén a járművek automatikusan gyűjtik és megosztják az információkat az üres parkolóhelyekről.
A VDA egyebek mellett a szabálysértési büntetési tételek emelését is javasolja, hivatkozva arra, hogy a jelenlegi szinte jelképes - többnyire legfeljebb néhány tíz eurós - szankciók hatása nem megfelelő, és csak a valóban érezhető anyagi terhet jelentő büntetések szoríthatják rá az autósokat a szabályok következetesebb betartására. Hozzátették, hogy ezen a területen is érdemes mérlegelni jövedelemarányos szabályozást.
Azt is sürgetik, hogy biztosítsanak az eddiginél több ingyenes vagy kedvezményes parkolási lehetőséget a leginkább környezetbarát autós mobilitási megoldásokhoz, vagyis az elektromos meghajtású kocsiknak és az autómegosztó szolgáltatások keretében üzemeltetett járműveknek.
A VDA állásfoglalása az autóipar hangját jelenti a parkolási szabályok átfogó reformjáról szóló vitában. A szövetségi közlekedési minisztériumban tavaly ősszel jelentették be, hogy a tartományokkal és a helyi önkormányzatokkal együttműködve áttekintik az eddig alkalmazott megoldásokat.