Az Egyesült Királyságban Tesco közel kétezer üzletében át kell venniük a kereskedelmi dolgozónak a takarítást az eddigi külsős takarítócégek alkalmazottaitól - adta hírül a Guardian.

A váltást augusztus végére időzítették, az érintett üzletek a Magyarországon is ismert Express hálózat kis boltjai, illetve a kisebb áruházakat felvonultató brit Metro lánc szupermarketei lesznek. A tescós munkavállalókra hárul majd a padlók, a polcok, a hűtőpultok, a kirakatüvegek takarítása, továbbá saját pihenőhelyeik és vécéik tisztán tartása. A külső feliratokat, a nagy nyomású mosást és a graffitieltávolítást továbbra is külsősökre bízzák.

Fura lépés

A változtatás meglepő annak tükrében, hogy a koronavírus-járvány elleni küzdelem felértékelte a közösségi terek higiéniai követelményeinek betartását.

A Tesco is elismeri, hogy ez a feladat soha nem volt fontosabb, mint most, és azt ígéri, hogy növelni fogja az érintett boltok költségkeretét, hogy több embert vehessenek fel, s így beleférjen az idejükbe a takarítás. Az áruházlánc állítása szerint az új módszerrel folytatott kísérletek nagyobb tisztaságot eredményeztek a boltokban.

Szégyen

Egy Tesco-alkalmazott azt mondta a Guardiannak, lelki teherként éli meg a takarítás rájuk lőcsölését, részben mert amúgy is túlterheltek, részben mert a takarítómunka presztízse alacsony. Az illető attól tart, ha egy üzlet nem megy majd jól, akkor csökkentik a túlórákat és a végén a személyzetnek nem marad elég ideje a takarításra. Egy az ügyhöz közel álló forrás szerint az emberek úgy érzik, hogy cégük hátba döfte őket azután, hogy a karantén idején halálra dolgozták magukat.

A Tesco próbálja csökkenteni a költségeit, ám ez a módszer bűzlik - fogalmazott a Guardian információforrása. Ugyanakkor az ígéretek szerint a vállalat betanítja a dolgozókat, hogyan végezzék új feladatukat. A vállalat közleménye szerint az elvégzett tesztek, alapján jutottak arra a következtetésre, hogy a takarítás belsősökre bízása növeli a boltok önállóságát és egységesebbé teszi a kinézetüket.

Ömlik a pénz

A költségcsökkentés némileg meglepő annak tükrében, hogy a Tesco a szigetországban jól jött ki a pandémiából: a május 30-ával végződött három hónapban éves összehasonlításban 8,7 százalékkal nőttek eladásai, ezen belül az élelmiszer-forgalom 12 százalékkal bővült. Dave Lewis cégvezető az eredményeket értékelő beszédében nem győzte fényezni a teljesítményüket, megemlítve, hogy öt hét alatt megduplázták házhoz szállítási kapacitásukat és a szociális távolságtartás szabályainak betartásához igazították boltjaik belső rendjét.

A jóból jutott a részvényeseknek is: a cég összesen 635 millió fontot osztott szét közöttük, amivel nem aratott osztatlan sikert. A bírálók szerint nem volt szerencsés a pénzszórás akkor, amikor a Tesco 585 millió fontot kapott a londoni kormány rendkívüli koronaválság-kezelési csomagjából.

Emellett rossz húzásnak bizonyult - és lázadást robbantott ki a részvényesek körében -, hogy Lewis a 2019-es év után 6,42 millió font (2,46 milliárd forint) fizetést tehetett zsebre, amivel a Tesco élén eltöltött hat év alatt már összesen 29 millió fontnál (11,1 milliárd forint) tart. A részvényesek kifogásolták azt is, hogy a vezetői juttatási programban a vezérigazgató további 1,6 millió fontot, Alan Stewart pénzügyi igazgató pedig 900 ezret könyvelhetett el. Hogy megelőzzék a hasonló dőzsölést, leválasztották az Ocado online élelmiszer-áruházat a Tesco cégcsoportjáról, amelynek szerepe volt a vállalat tőzsdei teljesítményének megítélésében. Az Ocado nélkül számolva a két felső vezető nem lett volna jogosult az extra kifizetésre.