A Napi Gazdaság hétfői számának cikke
A balkáni országok költségvetésének komoly veszteségeket okoz a ráfizetéses nemzeti légitársaságok fenntartása − állítják a szakértők, akik szerint a megoldás az volna, ha privatizálnák vagy eladnák ezeket teljes vagyonukkal együtt, és lehetővé tennék egy nagy légitársaság belépését a piacukra. Egyedül a nemzeti büszkeség miatt tartják fenn az országok ezeket a vállalatokat, amivel viszont veszteséget okoznak az adófizetőknek − írta a Southeast European Times (SETimes).
A légitársaságok eladósodásának csak az egyik oka az üzemanyagárak emelkedése. Míg 2011-ben egy tonna repülőgép-hajtóanyag 750 euróba került, tavaly már 900 euróba. Ugyanakkor hatalmas adósságokat halmoztak fel különböző hitelezőknél: bankoknál, repülőtereknél és az államnál. A horvát légitársaság adóssága 2012 végére meghaladta az 50 millió eurót. Annak érdekében, hogy megmentsék, a cég vezetése az alkalmazottak 20 százalékának elbocsátását és flottája egy részének eladását tervezi. A Croatian Airlines jelenleg 1100 emberrel dolgozik és évente 2 millió utast szállít.
A szerb JAT Airways a tavalyi évet 170 millió eurós tartozással zárta, vezetői szerint azonban állami segítséggel és új repülőgépek vásárlásával van esély, hogy az év végére "pozitív zéró" eredményt érjenek el. Az elmúlt öt év alatt kétszer is megpróbálták eladni a vállalatot, sikertelenül. Tavaly tárgyalásokat kezdtek az Egyesült Arab Emírségek Etihad Airwaysével egy új, közös vállalat létrehozásáról. Belgrád azt ajánlotta, hogy részesedést ad ebben az Etihadnak, amennyiben az kifizeti a JAT tartozásait, megállapodásról azonban nem hallani.
Nehéz helyzetben van a bosnyák föderáció légitársasága, a BH Airlines is. A részben állami tulajdonban levő vállalat számláját zároltatta egyik hitelezője. A kormány közölte: keresi a módját, hogy oldathatná fel a zárolást, kifizetve a pereskedő banknak a cég tartozását. Enver Bijedics közlekedési miniszter szerint kedvező ajánlatot tettek az osztrák Hypo Alpe-Adria Banknak a 3,5 millió eurós tartozás kiegyenlítésére − írta a Balkan Insight. A BH részvényeinek 51 százaléka állami tulajdonban van, a többi a Turkish Airlinesé volt − az azonban köszönte szépen, és tavaly visszaadta a pakettjét a kormánynak.
Felmerült az az ötlet is, hogy a SAS mintájára, amelyben a norvég, a dán és a svéd légitársaság egyesült, fuzionáljanak a kis balkáni légitársaságok − azok azonban hallani sem akarnak erről.