A vállalatokat 225 ezer euróig (96 millió forint) terjedő bírság fenyegeti, ha megállapítják felelősségüket, amelyet az Air France és az Airbus is tagad.
Anne Rigail, az Air France vezérigazgatója és Guillaume Faury, az Airbus volt vezérigazgatója nyitóbeszédükben részvétüket nyilvánították. Az áldozatok tárgyaláson jelenlévő hozzátartozói egyebek között azt kiabálták közbe, hogy "szégyen" és "túl kevés, túl későn".
"Tizenhárom éve vártunk erre a napra, és sok időnk volt felkészülni" - mondta Daniele Lamy, aki a fiát vesztette el a szerencsétlenségben.
Bár sokan kifogásolták a vállalatokra kiszabható bírság összegét, Alain Jakubowicz, a családok ügyvédje szerint "nem a 225 ezer euró fogja aggasztani őket, hanem a hírnevük". "Számunkra mindez másról szól, az igazságról... és arról, hogy biztosak legyünk abban, hogy levonják a tanulságokat ezekből a hatalmas katasztrófákból" - tette hozzá a jogász.
A kilenc hétre tervezett pert hosszabb jogi huzavona előzött meg. 2019-ben ugyanis az illetékes vizsgálóbíróság megszüntette az eljárást, amelyet csak ügyészségi fellebbezés nyomán nyitott újra a fellebbviteli bíróság tavaly.
Az eljárásnak nem tárgya a kártérítés, ezekben az összegekben már évekkel ezelőtt megállapodás született a felek között.
Régi történet, sok kérdőjellel
Az Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata 2009. június 1-jén tűnt el a radarernyőkről. Az Airbus A330-as típusú utasszállító az Atlanti-óceánba zuhant 650 kilométerre a Fernando de Noronha-szigettől, 228 emberrel, köztük 5 magyarral a fedélzetén.
Sokáig nem lehetett tudni a katasztrófa pontos okát. Csak 2011 májusában sikerült a feketedobozokat és az áldozatok maradványait kiemelni csaknem 4000 méteres mélységből.
A francia légiközlekedés-biztonsági hatóság (BEA) nyomozói a rendelkezésre álló adatok alapján megállapították, hogy a gép pilótái nem megfelelően reagáltak a sorozatos figyelmeztető jelzésekre, és nem tettek eleget az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak.