A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként nyílt közbeszerzési eljárást indított villamos motorvonatok beszerzésére. Az erről szóló felhívás most jelent meg.

Ennek keretében a MÁV-START 42 darab, a GYSEV hat darab egyáramnemű, részlegesen alacsonypadlós regionális villamos motorvonatot kíván beszerezni. A vasúttársaságok legalább kétszáz  ülőhelyes, óránként 160 kilométeres sebességű, akadálymentes, környezetbarát, korszerű motorvonatok beszerzését tervezik.

A pályázaton résztvevők ajánlatukat 2013. január 3-ig nyújthatják be, a motorvonatok szállítási véghatárideje 2015. szeptember 30. A pályázatok elbírálásánál elsődleges bírálati szempont a vételár, ezt követi a vonattovábbítási energiafogyasztás, a fix ülőhelyek száma illetve az alacsony padlómagasságú terület részaránya.

A vasúttársaságok a beszerzést Európai Uniós forrásból, a Közlekedési Operatív Program keretében tervezi finanszírozni. Azt nem lehet tudni, hogy pontosan mekkora összeget fordít majd a két vasúttársaság a járművek beszerzésére, de tavaly, amikor 88 vonat beszrezéséről volt szó, akkor ahhoz kétszáz milliárd forintos forrást társítottak.

A potenciális pályázók közül a két magyarországi üzemében jelenleg összesen közel ezer szakembernek munkát adó Bombardier Transportation szándékában áll, hogy induljon a várható magyarországi motorvonattenderen, a cég ezáltal is szeretné megmutatni piaci jelenlétét a magas hazai hozzáadott értéken keresztül − mondta korábban a Napi Gazdaságnak Berki Balázs, a Bombardier MÁV Kft. kereskedelmi igazgatója. A társaságnak tíz szerelvénye fut már Magyarországon, a Talent motorvonatok sorozatgyártása azonban időközben megszűnt, így elképzelhető, hogy a termékcsalád egy korszerűbb, új generációs változatával jelenne meg a tenderen a vállalat, ilyeneket már a német vasútnál is forgalomba helyeztek − fogalmazott az igazgató, aki szerint a tervezett kétéves határidő azonban meglehetősen szoros lenne, a vasútijármű-gyártók projektalapon működnek, egy-egy hasonló megbízáshoz ennél hosszabb felkészülés szükséges.

A svájci Stadler nyertesként egy teljesen új összeszerelő központ létesítésével magas, ötven százalék fölötti hazai hányadú, Magyarországon készre szerelt szerelvényeket szállítana − tudtuk meg Dunai Zoltántól, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójától. A Stadlernek versenyelőnyt jelenthet, hogy a MÁV-nál futó Flirt már rendelkezik típusengedéllyel, ha ugyanis egy Magyarországon még nem használt járművet vásárolna a kiíró, az engedély megszerzése további hónapokat venne igénybe. Márpedig a tervezett idő szűkös, Dunai szerint ma még lehetséges, hogy egy ilyen volument 2015 végéig leszállítsanak - tette hozzá korábban Dunai.