A digitális piacokról szóló irányelv (Digital Markets Act) az internetes társaságok egyik legnagyobb átfogó szabályozása lesz az Európai Unióban 20 év óta, s ha elfogadják, sok minden megváltozhat az online világban. A Financial Times értesülései szerint jelenleg arról folyik éles vita Brüsszelben a törvényjavaslat előkészítése során, hogy mely társaságok piaci súlyát érzik olyan nyomasztónak, hogy azokat az úgynevezett "kapuőr" kategóriába sorolják. Amelyik ide kerül, annak a többiekénél jóval szigorúbb szabályozással és versenyfelügyelettel kell szembenéznie.
Az elméleti diskurzus jelenleg arról szól, hogy csak a legnagyobb, legtöbb felhasználóval rendelkező néhány óriáscéget, mint a Google-t vagy az Amazont kell-e csak megregulázni, vagy esetleg már a kisebbeket is. A francia-holland tengely állítólag a nagyon szigorú szabályozás mellett kardoskodik, amely lehetővé tenné, hogy a nagyon erős piaci fölénnyel rendelkező cégeket egyes tevékenységeik feldarabolására és esetleg akár értékesítésére is rákényszerítsék.
A kapuőrök
Az enyhébb változatokban is sok szigorítás vonatkozna az úgynevezett "kapuőr" cégekre. Ezek a vállalkozások és a fogyasztók között "kapuőri" szerepet betöltő cégek gazdasági hatalmat és ellenőrzést gyakorolnak a digitális szféra jelentős területei felett, ami csaknem ellehetetleníti versenytársaiknak, illetve a piacra belépőknek, hogy ringbe szálljanak. A kérdés csak az, hogy a kritériumokat szélesebbre hagyják-e, mert akkor azok alapján legalább 20 cégre rá lehetne húzni a kapuőri szerepet is.
Arról már korábban írtak, hogy a szigorúbb szabályozásért cserébe az EU beáldozná a Booking.com-ot. Az Airbnb azért kerülhet fel a listára, mivel az ő piaci részesedése a rövidtávú lakáskiadási piacon nagyon magas. A Transparent nevű elemzőcég számításai szerint a rövidtávú kiadási célzattal kínált lakások több mint fele fent van az Airbnb-n, míg a Booking.com-on 37, az Expedián pedig 22 százalékuk található meg.
A kapuőröket a mostani tervek szerint arra minimum rákényszerítik, hogy fogyasztóik adatait megosszák versenytársaikkal, illetve eltilthatják őket saját más termékeik és szolgáltatásaik ügyfeleik számára történő népszerűsítésétől.
Kemény lobbizás megy
Nem kell sokat gondolkodni azon, hogy mely szektor lobbizik nagyon a Booking.com és az Airbnb szigorúbb szabályozásáért, természetesen a hotelszektor. Egyenlő esélyeket szeretnénk kapni egy olyan piacon, amely jelenleg igen nehéz helyzetben van - mondta a lapnak egy a szektorból érkező vezető. Idén a koronavírus-járvány miatt sorra jelentették be a legnépszerűbb utazási célpontoknak számító országok, például Spanyolország és Olaszország, hogy szállodaiparuk padlót fogott. Nem kivétel ez alól Magyarország sem. Jacques Lovell, a szállodaipari cégeket tömörítő szervezet, a Hotrec egyik vezetője szerint az Airbnb részesdése a rövidtávú kiadási piacon bőségesen eléri azt a mértéket, ami alapján az EU kapuőrnek nyilváníthatja.
Persze az Airbnb nem így látja, szerintük a rövidtávú kiadási piac nagyon kompetitív piac, amellyel kapcsolatban egyáltalán nem merülhetnek fel olyan aggályok, amelyeket más terülteken azonosított problémásnak az Európai Bizottság. Szerintük az itt kibontakozó verseny nagyon kedvező volt az európai fogyasztóknak, a kínálat ugyanis nőtt, az árak pedig csökkentek ennek következtében.