Az Amazon.com alapító-vezérigazgatója, Jeff Bezos 250 millió dollárért megvásárolta a Washington Postot, az USA hetedik legnépszerűbb napilapját. Az ügylet váratlan, senki sem tudta, hogy a korábbi tulajdonos, a Graham család, amely négy évtizedig tartotta kezében a 136 éves lapot, meg akar válni a Posttól. Bezos mellényzsebből fizeti ki a vételárat, miután a Forbers becslése szerinte nettó vagyona 28 milliárd dollár. Csak március óta hárommilliárddal gazdagodott.

A hetilap emlékeztet arra, hogy az amerikai mágnások az utóbbi időszakban előszeretettel vásárolgattak nyomtatott lapokat, kihasználva, hogy az internet támasztotta verseny miatt hanyatlik a példányszámuk, zuhan a reklámbevételük, s ezért olcsók. Más kérdés, hogy mit lehet kezdeni velük, bár erre talán ad valamilyen választ az egyik nagy vásárló, Warren Buffett tőzsdeguru Berkshire Hathaway befektetési alapjának indoklása. A cég több mint 60 újságot gyűjtött be az elmúlt két évben azzal a magyarázattal, hogy kicsi vagy közepes példányszámú, ám nagy múltú közösségekhez köthető sajtótermékeket keresett.

Közösségépítés?

Hasonló megfontolások vezethették, John Henry bostoni üzletembert, a Boston Red Sox baseballklub tulajdonosát, aki néhány napja 70 millió dollárt adott a The Boston Globe újságért és internetes változatáért a The New York Times Company kiadóvállalatnak. Az utóbbi húsz éve még 1,1 milliárdért vette meg az újságot, amelynek munkatársai néhány éve feláldozták bérük egy részét, hogy életben tartsák munkahelyüket.

Bezos a Post alkalmazottaihoz írt elektronikus levelében jelezte, hogy nem kíván napi szinten belefolyni az újság irányításába. Ez talán megnyugtatta az újságírókat, ám az már kevésbé, hogy a változtatások szükségességéről is írt és hangsúlyozta az innováció és kísérletezés fontosságát.

Mit kezd vele?

Az újság megvásárlásával az Amazon első embere erősítette pozícióját az USA legbefolyásosabb tartalom-előállítói között - értékeli a helyzetet Leo Kelion, a BBC technológiai szakírója. A kiskereskedelmi site e-könyv-kiadó divíziója nemrégiben lépte át az egymilliomodik eladott kiadványt. Az Amazon Studios a múlt héten jelentett be öt új kísérleti video megrendelésre típusú projektet, és megkezdték a portál videojáték-ágazatának reklámozását.

Iparági megfigyelők kíváncsiak arra, mire akarja használni a mágnás megnövekedett politikai befolyását. Az Amazon hol egy oldalra kerül a kormánnyal bizonyos ügyekben, hogy ellenfelekként állnak szemben egymással. Nagy kérdés, hogy mit lép a jövőben az üközések esetén. A Post az auditált adatok szerint 474 ezer példányban kel el naponta, ami 6,5 százalékkal elmarad a tavalyitól.