A Naftohaz pénteken kiadott közleményében azt állította, hogy az ukrán gázvezetéken az évi 110 milliárd köbméteres kapacitást kihasználva négyszer olcsóbb lesz az orosz földgáz szállítása, mint az Oroszországot és Németországot közvetlenül összekötő Északi Áramlat-2 vezetéken át lenne. Ha az Ukrajnán tranzitként áthaladó orosz földgáz mennyisége évi 70 milliárd köbméter lesz, akkor is háromszor kisebb lesz a szállítási költség, mint az északi útvonalon lenne.
Alekszej Miller, a Gazprom orosz gázipari cég elnöke a 20. Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon csütörtökön arról beszélt, hogy az Északi Áramlat-2 gázvezetéken keresztül 60 százalékkal olcsóbban érkezhet majd az orosz földgáz Németországba, mint az ukrajnai tranzitútvonalon át. Jelezte, hogy 2020-ig nagyjából 4300 kilométer hosszú gázvezetékszakaszt iktatnának ki a gázszállítási rendszer középső folyosójából, ami után Ukrajna tranzitkapacitása 10-15 milliárd köbméterre csökkenne.
A Naftohaz emlékeztetett, hogy 2016-ban gyorsított amortizációt építettek be a tranzitdíjba, amivel több mint kétszeresére növelték a Gazprom szállítási költségeit a 2016-19 közötti időszakra. 2020-tól kezdve viszont a szállítási költségek drasztikusan visszaesnek, mivel akkorra az infrastruktúra tranzitrészét már teljesen leírják - mutatott rá az ukrán cég.
Az Ukrajnán tranzitként áthaladó orosz földgáz alapvetően Közép- és Dél-Európa országaiba, illetve Törökországba irányul, azaz a legrövidebb útvonalat képezi a végső felhasználók felé - hangsúlyozta a Naftohaz, amely szerint ha a Gazprom megpróbálja ezt a mennyiséget átterelni az északi útvonalra, fennakadások keletkezhetnek a fogyasztók ellátásában, mivel az említett országok gázszállítási infrastruktúrája a jelenlegi, Ukrajnán keresztül húzódó útvonalhoz csatlakoznak, többségüknek nincs fizikai kapcsolódása a német hálózathoz.
Ukrán adatok szerint tavaly 7,9 százalékkal 67,1 milliárd köbméterre növekedett az Európába és Moldovába Ukrajnán keresztül szállított orosz földgáz mennyisége.
Az Északi-Áramlat mintegy 1200 kilométer hosszú, Oroszországot és Németországot közvetlenül összekötő földgázvezeték, amelynek két, egymással párhuzamosan futó ága a Balti-tenger alatt húzódik. Ennek az 55 milliárd köbméteres szállítási kapacitását duplázná meg az Északi Áramlat-2 projekt. A 2019 végére üzembe helyezni tervezett új vezetékpárral Oroszország kiiktatná Ukrajnát, mint tranzitországot, egyetlen útvonalra terelné át az Európának szánt orosz gázszállítmányok 80 százalékát és domináns helyzetbe kerülne a német piacon.