Telefonon licitáltak az egész hazai szezon legdrágábban, 65 millió forintért eladott festményére, Kernstok Károly Hazafelé/Munkából című vásznára is. A Németországban és Svájcban elismert naiv festő, Stefula György Vasárnap délutáni séta című vászna 850 ezer forintról 7,5 millióig szárnyalt. A nemzetközi mezőnyből egy Louis Schrikkel- és egy Joseph Urbach-mű vitte a prímet 4,6, illetve 6 milliós leütéssel. A műtárgyaukción egy 130 darabos unikális magyar órakollekcióért versenyeztek a vevők, akár félmillió forint fölé is tornázva az árakat. A május 28-i szőnyegárverésen százezrekért vitték el a hozzáértők a régi, kopott, olykor hiányos keleti nomád szőnyegeket, amelyek még természetes növényi anyaggal színezettek. Egy XVII. századi főúri flamand szőnyeget pedig 1,9 millióért vettek meg.
Hét árverés, köztük négy online a Pintér Aukciósház 2013-as első félévének teljesítménye, mutatva, hogy a ház életében felértékelődik a virtuális licitálás. Ezek és a tematikus árverések − köztük az ötödszörre megrendezett Soha többet! harmadszor... − értek el számottevő eredményt, hála a külföldi gyűjtők bekapcsolódásának. A hazai vásárlók inkább a műtárgyakat, azon belül is a Zsolnaykat, a herendi porcelánokat, valamint az ezüstöket keresték.
Tíz aukcióval a Belvedere Galéria volt a legszorgalmasabb ház ezen a tavaszon, sokat vártak a négy kortárs művész hagyatékából származó anyag árverezésétől. Ám az örökösök magasabb árakat kértek, mint amennyit a piac ma elfogad, így jelentős vásárlás nem volt. Két művészeti aukción − márciusban és júniusban − viszont hozta régi formáját a galéria, jó vételekkel, duplázó licitekkel. Mindkétszer a sztárok taroltak, tízmillió alatti árakon (Tihanyi Lajos vagy Vaszary egy-egy képéért 6,5 milliót fizettek). Komoly összeget, 4,8 milliót adtak a szlovákiai magyar művész, Szabó Gyula Savonarola festményéért, nagy harc folyt a szintén szlovákiai Mousson Tivadar vagy a cseh kubista, Emil Filla képeiért, de amerikai, párizsi, svéd gyűjtők is többnyire honfitársaik alkotásaira licitáltak.
A tavaly ősz óta aukciózó Párisi Galéria gondosan válogatott anyaggal állt elő májusban, az árverés vezetését pedig Alföldi Róbertre bízta. Bár nagy meglepetések nem érték a gyűjtőket, több ismert, a műkereskedelemben forgó festmény mellett rejtőzködő művek (Scheiber Hugó, Telepy Károly) is felbukkantak, és jól elkeltek. A tucatnyi szecessziós Zsolnay mellett Schönberger Armand-, Ziffer Sándor- és Szász Endre-festményekért volt verseny, 2−4,8 milliós leütésekkel.
A saját galériájában hetente árverező Csók Antikvitás áprilisban megrendezte első külön művészeti aukcióját. A ház egy nagy nemzetközi aukciós nyilvántartásba is bekapcsolódott, így jöttek a külföldi licitek is. A legmagasabb árat, 4,4 milliót egy olasz gyűjtő adta Pasquale Celommi klasszicista alkotásáért.
Mű | Aukciósház | Kikiáltási | Leütési |
ár | ár | ||
Kernstok Károly: Hazafelé/Munkából | Biksady | 14 | 65 |
Ziffer Sándor: Nagybányai főtér | Kieselbach | 20 | 46 |
Batthyány Gyula: Párizsi kokottok | Kieselbach | 15 | 30 |
Bortnyik Sándor: Raum, Frau, Ich | Kieselbach | 20 | 30 |
Berény Róbert: Napsütéses villakert | Virág Judit | 20 | 30 |
Tihanyi Lajos: Három fa | Virág Judit | 20 | 26 |
Munkácsy Mihály: Fiatal lány fehér | |||
fodros blúzban | Kieselbach | 18 | 26 |
Vaszary János: Hölgy ciklámennel | Kieselbach | 19 | 26 |
Vaszary János: Déli pihenő | Kieselbach | 25 | 25 |
Forrás: Forrás: aukciósházak |