Ahogy a világnak, úgy a magyar műtárgyaukciós piacnak se lett vége 2012-ben, pedig sokan jósoltak ilyesmit. Négy éve tart a válság, a piaci szereplők legfontosabb célja ez idő alatt az volt, hogy ne engedjék az árszintet leesni − így is 20-25 százalékkal lejjebb került. A legtöbbet hangoztatott kijelentés változatlan: a főművekre, a kvalitásos darabokra nehéz időkben is van kereslet, ezek ára akár emelkedhet is.
Végére maradt a rekord
Látványos igazolása volt ennek decemberben a Virág Judit Galéria árverésén kalapács alá kerülő Csontváry. A Traui tájkép naplemente idején minden idők legmagasabb áron elkelt magyar képe lett, 240 millió forintos leütési árával − a festő esetében nincsenek kvalitásbeli kérdések, van eladó Csontváry és gyűjteményben lévő Csontváry. Az eladó kategóriára pedig sokan mozdulnak, csak az a kérdés, éppen mennyi pénzük van, mert addig fog menni a licit. A Virág Judit Galéria végül a tavalyi árlista első három helyét vitte el, a 70 százalékos tavaszi leütési aránya télen újra 90 lett, a Csontváryról pedig minden híradás beszámolt, nemcsak a szaksajtó. A második helyezett Ferenczy az életműtárlat egyik "Wanted" képe volt, azaz ez is újdonságként került piacra. Egész évben bíztak a vevők a nagybányai munkákban, Ziffer Sándor Tél Nagybányán című fauve-os festménye ezek közül is kiemelkedik, méltán ért el 40 milliós árat a Kieselbach Galéria téli árverésén.
Sikeresen erősített a BÁV
A BÁV májusban tartotta 60. árverését, amelyre az egész országból gyűjtöttek anyagot, ráadásul csökkentették a beadói költségeket is. Az ékszerek és az ezüstök szegmensében piacvezető ház festményvonalon is erősített: novemberben ifj. Markó Károly festménye 14 millióért, Molnár József Dunai átkelés című vászna 8 millióért cserélt gazdát. A műtárgynapon egy habán füleskancsó 2,4 millióért kelt el, egy francia szecessziós boroskészletet pedig az Iparművészeti Múzeum vett meg a BÁV-tól. A decemberi ezüst- és ékszerárveréseken minden vevőre talált, beleértve több nagy értékű briliáns ékszert is. A BÁV mindemellett felelevenítette a sikeres Mesélnek a műkincsek sorozatát és ráerősített a becsüstanfolyamokra, amelyek iránt nőtt is az érdeklődés.
A Nagyházi Galéria drámai veszteséggel kezdte az évet: elhunyt az alapító Nagyházi Csaba, a modern magyar műkereskedelem egyik megteremtője. A házat azonban a család viszi tovább: néprajzi aukcióik tavasszal és ősszel is sikeresek voltak, itt változatlanul ők a piacvezetők. A nagy árverési sorozatok vegyes eredményeket, gyenge elkelési arányokat hoztak, de néhány kvalitásos gyűjtői darab ára náluk is magasra szökött, két Rippl-Rónai a 2012-es toplistán is előkelő helyre került. A karácsonyi árverés jelentős festménytételei bennragadtak, de a műtárgyak és az ezüstök szépen teljesítettek. Egy 600 ezer forintról indított osztrák komód meg sem állt 4 millió forintig, egy XIX. századi magyar írószekreter 2,4 millióért kelt el − bútortételek rég nem értek el ilyen árakat a magyar piacon.
A Polgár Galéria októberben és decemberben tartott árverést, ezek főleg a műtárgyak, ékszerek, ezüstök, órák területén hoztak sikereket. Ősszel egy díszmagyar került 1,1 millióba náluk, karácsony előtt pedig megismételték a 2011-es sikert egy szentpétervári dísztányérral: a most felkínált porcelán ára 60 ezerről 1,8 millió forintig jutott.
Új arcok a közönség soraiban
A mindeddig válságállónak bizonyuló debreceni Villás Galéria az év végén a szokásosnál rosszabb eredményeket ért el, az elkelési arány 80 százalékosra romlott és gyérebb volt a közönség is. Villás Jánosné úgy összegezte tapasztalatait, hogy egyre inkább a minőséget keresik nála is a vevők és egyre több fiatal kapcsolódik be a gyűjtésbe Debrecenben. Az új arcok felbukkanása Virág Juditék decemberi árverésén is megfigyelhető volt − amit a Csontváry iránti felfokozott érdeklődés is magyarázhatott −, a BÁV, a Nagyházi és a Polgár Galéria pedig a kínai vevők egyre érezhetőbb megjelenését tapasztalta.
Az Abigail Galéria az első félévben több oroszországi városban tartott értékesítéssel egybekötött kiállításokat, a hazai árverési piacra csak karácsony előtt tértek vissza. Schönberger Armand Modell enteriőrben című 1931-es festménye 17 millióért, Batthyány Gyula több házat is megjárt Bajadérja 16 millió forintért cserélt gazdát náluk. A ház védjegyévé vált próféták jól teljesítettek, az Abigail egyébként is úttörője a hazai műtárgypiac "internacionalizálódásának".
A grafikai műfajok kicsiny gyűjtőkörének nincs utánpótlása − ez látszott az Arte árverésein. Az első félévben volt egy 40 és egy 70 százalékos elkelési arányuk, a másodikban pedig két 50 százalékos. A legmagasabb leütést tavaly náluk Ország Lili Emlékezet című monotípiája hozta, 280 ezer forinttal.
Helyezés | Festő | Cím | Ár | Galéria |
1. | Csontváry Kosztka Tivadar | Traui tájkép naplemente idején | 240 | Virág Judit |
2. | Ferenczy Károly | Lovak a vízben (Lóitatás) | 70 | Virág Judit |
3. | Perlrott Csaba Vilmos | Verőfényes udvar Nagybányán | 50 | Virág Judit |
4. | Ziffer Sándor | Tél Nagybányán | 40 | Kieselbach |
5. | Munkácsy Mihály | Tájkép ladikkal | 38 | Belvedere |
6. | Vaszary János | Ősz | 32 | Virág Judit |
7. | Rippl-Rónai József | Kalapos nő portréja | 30 | Nagyházi |
7. | Aba-Novák Vilmos | Porto dell' Adriatico (Adriai halászváros) | 30 | Kieselbach |
7. | Tihanyi Lajos | Csendélet zöld palackkal | 30 | Virág Judit |
7. | Iványi Grünwald Béla | Nagybányai táj | 30 | Virág Judit |
8. | Ferenczy Károly | Változat a Madárdalhoz | 28 | Virág Judit |
8. | Dénes Valéria | Cserepes csendélet | 28 | Kieselbach |
9. | Perlrott Csaba Vilmos | Virágcsendélet gyümölcsökkel | 26,350* | Biksády |
10. | Rippl-Rónai József | Virágzó fák | 26 | Nagyházi |
10. | Ziffer Sándor | Napfényes nagybányai utca | 26 | Kieselbach |
10. | Vaszary János | Matrózok | 26 | Kieselbach |
*85 ezer euró | ||||
Forrás: Napi-gyűjtés |