- Covid, energiaválság, háború: hatott mindez a fogyasztási szokásainkra?
Fogyasztásunk tudatossága folyamatosan erősödik. Már a Covid előtt készült körkép-kutatásaink is előre jelezték a vásárlások mögötti tudatosság folyamatos növekedését, de maga a Covid ebben egy hatalmas előrelépést hozott. Környezet- és egészségtudatos vásárlói döntéseket látunk a fogyasztási hitelek és a hitelkártyás tranzakciók mögött. Számokban is kifejezhető a karbonlábnyom csökkentésének szándéka. Erős elemként jelent meg a fogyasztásban a zöld mobilitás, amit az is jól mutat, hogy a kerékpárok mellett az elektromos kerékpárok, az elektromos robogók és a rollerek iránt is növekvő kereslet mutatkozik: kerékpárvásárlásra például 2,5-szer annyi hitelt vettek igénybe a Cetelem ügyfelei, mint a koronavírus előtti időszakban. Az első negyedéves számaink azt mutatják, hogy ez a tendencia idén is folytatódik.
- Azt gondolnánk, hogy az egészségtudatosság a Covid után még erősebb vezérlőerőként jelenik meg, mint a környezettudatosság.
Míg az e-mobilitási eszközök forgalmának növekedésében egyértelműen a karbonlábnyom-csökkentés szándéka fedezhető fel, a számokban nyilvánvalóan érzékelhető az egészségtudatosság is. Ma közel dupla annyit költenek az ügyfeleink például kondibérletre, rekreációs szolgáltatásokra, mint öt évvel ezelőtt. Sőt, előrejelzéseink szerint ezen a téren még intenzívebb növekedés várható, mert sokan például a magánegészségügyben elvégzett, nagyobb összegű szűrővizsgálatokat is hitelkártyával fizetik, és később a kamatmentes periódusban vagy valamilyen kedvező kamatozású konstrukcióban törlesztik. A korábbihoz képest három és félszeresére nőtt a hiteltermékeink volumene a faiskolákban és a kertészeti üzletekben, ebből egyértelműen következtethetünk a szabadidő egészséges, testmozgással való eltöltésének szándékára.
- Az energiakrízis hogyan jelent meg a vásárlók viselkedésében?
Egyértelműen. Az energiatakarékos fűtésre alkalmas klímák és hőszivattyúk forgalma folyamatosan nő, igaz, utóbbi eszközök az értékük miatt alacsony bázisról indultak. Néhány év alatt több, mint kétszeres forgalmat regisztráltunk e termékek vonatkozásában. Nem véletlen, hogy pont a légkondicionálók és az energiatakarékos hőszivattyúk voltak az első olyan termékek, amelyek kapcsán - a Magyar Nemzeti Bank ajánlásaival is összhangban - bevezettük a speciális zöldhitel konstrukcióinkat, amelyek kedvezményesen, adott esetben akár kamatmentesen támogatják a vásárlók ilyen jellegű beruházásait. Az ebbe a kategóriába tartozó termékek vásárlására kihelyezett hiteleink nyolcvan százaléka ingyen hitel. Az e termékek terén megfigyelhető volumen-növekedés azért is örvendetes, mert az elmúlt évben az ilyen eszközök ára stagnált vagy csökkent, tehát ez valódi eladás-növekedést jelent, nem csak inflációs hatást.
- Ha már energiaátmenet: futnak a napelem-pályázatok, de kevés cég biztosít pénzügyi konstrukciókat az önerő megteremtéséhez. Ebben látnak üzleti fantáziát?
Tudunk olyan esetről, hogy valaki erre a célra igényelt szabad felhasználású személyi kölcsönt, de a pályázat speciális szabályai és adminisztrációja mellett a hitelfelvétellel járó adminisztráció is jelentős többletterhelést nyújt a kivitelezők számára, arról nem is beszélve, hogy ezek olyan vállalkozások, amelyek nem járatosak a pénzügyi termékek dokumentációjában. Mindebből adódóan ez ma egy nehezen összerakható üzleti modell. A pénzügyekben jártasabb és tudatosabb fogyasztók számára ugyanakkor jó lehetőséget kínál.
- A fogyasztási szokások eddig említett változásai mellett milyen más szokások változtak a magyar vásárlók körében?
Ügyfeleink tudatosságát egyértelműen mutatja az is, hogy nagyon magas a kamatmentes periódust kihasználó ügyfelek száma. Ez nagyon kedvező tendenciaként értékelhető, főleg annak fényében, hogy a Covid alatt, majd azt követően a megélénkülő inflációs környezetben a hitelkártyák használata a készpénz felé tolódott el, ami minden értelemben rossz látlelet, hiszen az embereknek azért volt szükségük erre a termékre, hogy kiegészítsék a családi likviditást. Szerencsére most már azt tudjuk mondani, hogy ez az arányeltolódás vagy -növekedés megállt, úgyhogy én abban bízom, hogy a családi költségvetések valamilyen mértékben újból egyensúlyba kerültek, így a hitelkártyák - és természetesen az áruhitelek is - ismét olyan termékek megvásárlását támogathatják, amelyek egészségügyi, zöld és fenntarthatósági faktorok mentén valódi előrelépést jelentenek az adott család illetve ember életében.
- Hogy a pénzintézeteknek fontosak a zöld célok és a fenntarthatóság, azt értem. De a vásárlók is látják e kezdeményezések fontosságát?
A tudatosság és a zöld trend erősödését mutatja az is, hogy egyre nagyobb a kereslet az egyéb, fenntarthatóságot célzó banki megoldásokra is. Erre az igényre reagálva indítottuk útjára a Cetelem Zöld hitelkártyát, melynek már a gyártása is környezetbarátabb: a BIO PLA alapanyagú hitelkártya azért bizonyult a legjobb választásnak, mert a kártya magja 84%-ban takarmánykukorica felhasználásával készül, így a kártya – a lejárata után - megfelelő körülmények között biológiailag lebomlik. Minthogy fő alapanyaga a takarmánykukorica, így nem vonja el a kukoricát az élelmiszerellátásból, a fennmaradó növényi fehérje pedig az állatok takarmányozásában kerülhet felhasználásra. Ez az alternatív megoldás is csökkenti a pénzügyi szolgáltatások karbonlábnyomát.
- Elég tartósak az ilyen megoldások, nem jelent kényelmetlenséget a kártyatulajdonosnak? Csak hogy egy párhuzamot mondjak, a papír szívószál nem közkedvelt termék, hiába klímabarát.
A zöld kártyát hagyományos, PVC alapanyagú elődjével azonos élettartamra, öt évre tervezték. Az innovatív, környezetbarátabb technológiával előállított fizikai hitelkártyán túl az új termékhez egy olyan, négyhavonta változó kedvezmény is tartozik, amely különböző egészség- és környezettudatos üzletkategóriákban történő vásárlásra ösztönöz. Mivel az áruhitelek terén a Cetelem jelentős piaci részesedéssel bír, ennek segítségével bankunk formáló erőként vehet részt a fenntartható fogyasztói szokások kialakításában, fellendítésében. Emellett számos kedvezményprogramot kínálunk majd a kártya mellé, hogy ösztönözzük a tudatos fogyasztást, az energiatakarékos eszközök beszerzését. A nap végén ennek jelentős társadalmi haszna van, és bár az ilyen kezdeményezések nekünk költségesebbek és esetenként üzletileg sem érik meg, de van, amikor a társadalmi hasznosság felülírhatja a profitelvárásokat.
- Ezek a fogyasztói tendenciák megfigyelhetők-e bármilyen módon akár demográfiai alapon, város-vidék, idős-nem idős felosztás szerint?
- Erre vonatkozóan most nem készült felmérés, de a saját adatainkból tudok egy-két tendenciát mondani: minden ötödik hitelkártyabirtokosunk 60 évnél idősebb, a kártyás ügyfeleink 80%-a 40 fölötti. Vagyis az általam említett tudatos fogyasztás és a fenntarthatósági szempontok erősödése a fogyasztásban nem csak a fiatalok privilégiuma, mint ahogy azt esetleg sokan feltételezik.