Amint az a konferencián is világossá vált, a költséghatékonyság mindenképpen az egyik elsődleges szempont a tevékenységek kiszervezése során. Ennek ismeretében hogy látja, versenyben maradhat-e a kelet-közép-európai régió, illetve benne Magyarország az olcsó, fejlődő országokkal szemben?

Az elmúlt években egyre erősebbé válik az a tendencia, hogy a multinacionális nagyvállalatok központi szolgáltatásaikat visszahelyezik Európa keleti felére vagy akár az anyaországba. Mindez azt mutatja, hogy a költségszint nem minden: a térségünkben jóval könnyebb jól képzett, komplexebb feladatokat ellátni képes, proaktív, a szükséges nyelveket jól beszélő, és a szükséges európai szakmai tapasztalatokkal rendelkező munkaerőt találni ezekre a feladatokra. Ha ehhez hozzátesszük a javunkra fennálló infrastrukturális különbségeket is, hamar rájövünk, mi mozgatja ezeket a döntéseket. Ugyanakkor egy Budapesten működő szolgáltató központ (SSC - Shared Service Center) üzemeltetése még mindig fele-harmadannyiba kerül, mint egy hasonló nyugat-európai szolgáltatóé.
Milyen komplexitású tevékenységek kihelyezéséről van szó?
A tendencia egyértelműen az, hogy a kedvező tapasztalatok birtokában a megrendelők egyre bátrabban szerveznek ki komplexebb tevékenységeket is. Korábban szinte kizárólag adatrögzítési, call centeres, illetve adminisztrációs feladatok outsourcingja zajlott, ma már egyre bonyolultabb tevékenységek: bérszámfejtés, könyvelés, pénzügyi asszisztencia is gyakran zajlik az SSC keretein belül.
Szintén a bizalom folyamatos növekedésére utal az a tény, hogy miközben a Magyarországra telepített SSC-ket a nagy multinacionális cégek még pár éve is házon belül szervezték ki, vagyis az üzemeltetés cégcsoporton belül maradt, ma már teljesen független, külső szereplők is kapnak ilyen megbízásokat. A BDO azon kevés hazai szereplő egyike, amely képes professzionális, komplex pénzügyi tevékenységi köröket felölelő SSC szolgáltatásra. Mozgásterünket, rugalmasságunkat jelentősen növeli az a tény, hogy gyakorlatilag minden országban jelen vagyunk, így hatékonyan tudunk reagálni egy-egy tagvállalat kapcsán felmerülő speciális, szabályozói vagy egyéb követelményekből fakadó igényekre is.
Mekkora növekedési potenciált lát a hazai középvállalatok esetében a számviteli outsourcing területén?
Könyvelési, bérszámfejtési területen már ma is igen erős az igény az outsourcingra a magyar vállalati szférában. Nem véletlen, hogy az összes hazai outsourcing tevékenység mintegy 40 százalékát ilyen jellegű feladatok ellátása teszi ki. Igen jelentős további potenciált látok ugyanakkor ezen a területen is, mivel a tapasztalataink szerint ezen tevékenységek kiszervezésével a vonatkozó költségek 50-60 százaléka is megtakarítható. De az előnyök korántsem csupán költségoldalon jelentkeznek.
Számos esetben jelentős szakmai minőségi javulást is eredményez a külső, tapasztalt szolgáltató megjelenése, akik számos más, hasonló tevékenység során megszerzett tapasztalataikat képesek a vállalati folyamatok hatékonyságának növelésére fordítani. Különösen külföldi tulajdonosi kör esetében jelent kiemelt előnyt a több nyelven beszélő, az egyes szolgáltatásokat közvetlenül az adott idegen nyelven ellátni képes munkaerő megléte. Emellett a felelősségek megosztása is fontos szempont, amelynek különösen különböző hatósági ellenőrzések esetében van kiemelt jelentősége.
Legolvasottabb
Orosz tengeralattjáró a Szicíliai-szorosban: olasz kémrepülőgép figyeli a Krasznadart
Zelenszkij tanácsadója elárulta, mely európai országok küldenének katonákat Ukrajnába
Túl messzire mentünk Moszkvában? 2025 után már nem biztos, hogy van visszaút
Őrületes autókrach: a Toyota, a Nissan és a Honda számai is fájóan megcsappantak
Leállították a karácsonykor eltűnt úszók keresését
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Milliárdok tűntek el, börtön vár a volt kormányfőre
Nem várt fordulat, ilyen időjárással zárhatjuk az óévet