Az elemzést 2006-tól végeztem, mivel azok az adatok, még kellően a válság előttiek, viszont nem elavultak a mai árakhoz képest, így bázisárnak tekinthetők.

Az olajár és a benzinár közötti kapcsolat 2006-tól
Kép: Solar Capital

A grafikonon jól látszik, hogy ugyan kis késéssel, de a hazai kutak átlagos benzinárai lekövetik az olaj, valamint az olaj forintban denominált árfolyamának változását. Ennek a lekövetésnek egy mértéke, a lefuttatott lineáris regressziós teszt eredménye miszerint a benzinárat 84 százalékban befolyásolja az olajár és az USD/HUF szorzata.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi az a maradék 16 százalék eltérés? A válasz két elemből tevődik össze.

  • Egyrészt a hazai üzemanyag árát jelentős mértékben befolyásolja a politika, az adókkal. Ezen belül az ÁFA változása, valamint a jövedéki adó változása. Önmagukban véve, az adók hatása a benzinárban lineáris összefüggésben áll az olaj a árfolyamával. Éppen ezért, egy bővebb modellben, ezeket a változókat bevonva, magasabb magyarázóerőt lehet elérni.
  • Másrészt a kutak, mint gazdasági társaságok is spekulációs tevékenységet folytatnak. Nem érdeke a töltőállomásoknak naponta változtatni az árfolyamot. Ez a jelenség meg is figyelhető az ábrán, miszerint a benzin árának változása sokszor csak késleltetve követi le az olaj árának változását.

Az olaj árának alakulása és a benzinár közötti összefüggés végleges megvizsgálásához érdemes közgazdasági szempontból is átfutni a kérdéskört. A kutak számára nagy előnyt jelentett és jelent is, az olaj árának emelkedése, hiszen olyankor emelhették a benzin árát. Ennél jobb piackutatás nem is létezik, feltérképezhették a piac rezervációs árát, amin még hajlandóak a fogyasztók a lehető legtöbb benzint felvásárolni. A jövőben félő, hogy töltőállomások, így mint profitorientált gazdasági szereplők, nem lesznek érdekeltek az árak jelentős csökkentésében, hiszen megtapasztalhatták, milyen árszintnél a lehető legmagasabb a megtermelhető profit. Ennek fényében kijelenthető, hogy az elkövetkezendő években ez a 84 százalékos magyarázóerő csökkenni fog, ami egyet jelent hosszú távon a benzin árának relatív emelkedésével.

Amennyiben felkeltettük cikkünkkel érdeklődését, és a jövőben is szeretne naprakész maradni a piacokkal kapcsolatban, a jobb oldalon adja meg elérhetőségét és munkatársunk felveszi önnel a kapcsolatot.

Vogel András, Solar Capital