A távközlési liberalizáció küszöbén a vállalatok zöme még nem döntötte el, lecseréli-e jelenlegi telefonszolgáltatóját. A kérdés még egy kicsit váratlanul is érte a cégeket, többségük szerint addig nincs miről gondolkodni, amíg nem jutnak el hozzájuk a távközlési piac szereplőinek árajánlatai. Cégek esetében ugyanis a hangforgalmuktól függően a kisebb vállalatok is kaphatnak engedményeket. Főként azok a társaságok foglalkoztak az üggyel, amelyek kiadásainak jelentősebb részét a telefonszámlák adják.
Nehezen lehetne olyan termelő vagy szolgáltató vállalatot találni, amely komolyan foglalkozott volna az elmúlt hetekben, hónapokban a távközlési liberalizáció kínálta lehetőségekkel. A cégek vagy nem tudnak arról, milyen lehetőségeik lesznek az újraformálódó távközlési piacon, vagy még egyáltalán nem volt idejük foglalkozni a kérdéssel. Érthető, hogy a legtöbb vállalatvezető addig nem foglalkozik érdemben a kérdéssel, amíg nem látja az egymással versenyezni kívánó cégek ajánlatát – még akkor sem, ha nincs megelégedve a jelenlegi szolgáltatójával.
Az általunk megkérdezett cégek túlnyomó részében – még a budapesti vállalatoknál is – a Matáv szolgáltatását veszik igénybe, bár az internetalapú telefónia egyre nagyobb szerephez jut. Az Auchannak például a Matáv szolgáltatja az összes távközlési csomagot, s mint megtudtuk, csak akkor kezdenének foglalkozni a távközlési társaság „lecserélésével", ha ajánlatot kapnának a társaság versenytársaitól. Az Auchan kiemelt ügyfélként jó kapcsolatban áll a Matávval, s állításuk szerint megfelelő minőséget biztosít számukra.
Magyarországon több francia tulajdonosi szerkezetű nagyvállalat működik. Ezekre a Matáv legnagyobb konkurenciája, a Vivendi vélhetően számíthat, amint e társaságoknál is elindíthatja távolsági hangszolgáltatását. Kérdés azonban, hogy a Matáv milyen pozíciókat szerzett a nagyvállalatok körében, s az is fontos, hogy a kiemelt ügyfeleket milyen minőségben szolgálják ki.
A kommunikációs társaságok, így a reklám- vagy PR-szolgáltatók minden bizonnyal többet foglalkoznak a hazai távközlési liberalizációval, mint egy kis termelő cég, ahol a telefonszámla is elenyésző. A Cafe PR, amelynek jelenleg szintén a Matáv adja a hangalapú távbeszélő-szolgáltatást, ugyancsak nem döntötte el, hogy mit tesz a liberalizációt követően. E cég a Vivendi kommunikációs partnere, így nem kizárt, hogy ha a kapcsolatuk fennmarad, a PR-cég a francia hátterű szolgáltatót választja. „Mivel a havi telefonszámlánk sok számjegyű, nekünk sem közömbös, hogy mennyit fizetünk" – mondta Molnár Artúr, az Mmd PR-ügynökség irodavezető-helyettese. Ügyfeleik között több telekommunikációs cég volt korábban, és jelenleg is dolgoznak eggyel. Ezek a cégek megbízható, jó szolgáltatást nyújtanak – állítja Molnár -, amint alternatívaként jelennek meg a hazai piacon, szívesen veszik ajánlatukat és mérlegelik az esetleges szolgáltatóváltást.
A költségvetési intézményeknél más a helyzet. Egy minisztérium vagy önkormányzat bürokratikusabb módszerekkel dönti el, mely társaság szolgáltatását veszi igénybe. Csernus László, a XI. kerületi polgármesteri hivatal szóvivője elmondta, az önkormányzat már foglalkozott a kérdéssel, de hozzátette, érdemben csak a beérkezett ajánlatokat követően kezdhetnek el tárgyalni az esetleges váltásról. A hivatalnak jelenleg a Matáv szolgáltatja a hangalapú telefóniát. Ezenkívül szoros kapcsolatban állnak a mobiltelefon-társaságokkal is, amelyek szintén kiemelt ügyfélként kezelik a hivatalt. Úgy véli, az önkormányzat esetleges szolgáltatóváltásába senki sem szólhat bele, ahogyan a szervezet gazdálkodásába sem. Tehát az önkormányzat önálló döntést hoz majd ebben.
A Pepsi magyarországi leányvállalatának jelenleg a Matáv a hagyományos távközlési szolgáltatója, a nemzetközi telefóniát viszont a PanTel adja. A cég nem tervezi, hogy a liberalizációt követően lecseréli a Matávot – mondta Mérő Gábor, a Pepsi illetékese –, ám ha a piac más szereplői kedvező ajánlatot tesznek, azt megvizsgálják. A Pepsi egyébként szintén kiemelt Matáv-ügyfél, így kedvezőbb árakat kapnak.
Egyelőre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet sem keresték meg a Matáv versenytársai, így az egyetem nem tervezi, hogy más társasággal köt szolgáltatási szerződést. A szervezet egyébként szintén a PanTel VoIP-szolgáltatását veszi igénybe, amellyel meg van elégedve. Az intézmény azért választotta a PanTelt internetalapú beszédszolgáltatójául, mert a társaság ajánlata volt a legkedvezőbb. Az állami szervezetekhez hasonlóan az egyetemen is hosszú procedúra előzi meg a szolgáltatóváltást, amelyről egy többtagú grémium határoz. A Matáv egyébként a műszaki egyetem számításai szerint a piaci változásokhoz igazítja tarifáit, így az utóbbi időben azok egyre kedvezőbbek – mondja Appel Ferenc, az egyetem távközlési tanácsadója.
Hőnyi Gyula
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.