A szolgáltató a hálózat kihasználatlansága miatt döntött a lekapcsolás mellett, ügyfélkörében a teljes hangforgalom 2,3 százaléka, az adatforgalomnak pedig mindössze 0,84 százaléka zajlott már csak ezen hálózaton.
Az ügyfelek nem maradnak szolgáltatás nélkül ezt követően sem: a közel országos lefedettségű, a korábbi technológiáknál jobb ügyfélélményt nyújtó 4G hálózat továbbra is az ügyfelek rendelkezésére áll. A legfeljebb 3G-képes készülékkel rendelkező ügyfelek hangforgalmát a meglévő 2G hálózat tudja átvenni.
A 3G-s hálózat lekapcsolása logikus lépés a mobiltechnológia fejlődésében. A változással nem elveszünk valamit az ügyfelektől, hanem a korszerűbb technológia segítségével jobb minőségű szolgáltatást érhetnek el azzal, hogy átváltanak a 4G/5G hálózatokra - mondta Lubor Zatko, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese.
A vállalat döntésében fontos volt a környezetvédelmi szempont: a 2G/4G redundáns hálózat, az alig használt 3G lekapcsolása energiamegtakarítást jelent. Ráadásul a korszerűbb technológiák hatékonysága jobb, az 1 byte eljuttatására fordított energia jelentősen csökkent az elmúlt időszakban, hiszen a 4G esetén ez csak ötöde a 3G-nél szükséges energiának. Emellett a korlátos frekvenciakészlet szempontjából hatékonyabb kihasználást jelent, ha a 3G lekapcsolása következtében felszabaduló sávokat a korszerűbb 4G/5G szolgáltatásra lehet használni.
A lekapcsolás előtt a Telekom több körben, sms-ben kereste meg azon ügyfeleit, akiket a változás leginkább érintett. Aki régebbi, több éves készülékkel rendelkezik, és még nem tette meg, annak érdemes ellenőriznie, hogy SIM-kártyája és készüléke 4G-képes-e, és hogy készülékbeállítása támogatja a 4G/5G hálózat használatát.
Aki pedig 4G- vagy 5G-képes készülékre cserélné 3G-s telefonját, annak érdemes kihasználnia a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) mobilkészülékcsere-támogatási programjában igényelhető bruttó 20 ezer forintos támogatást.