A Sophos megbízásából a magyar, lengyel és cseh közösségi média felhasználók adatvédelemmel és kiberbiztonsággal összefüggő attitűdjeit vizsgáló felmérést készített a CTA kutatóintézet – derült ki a Sophos közleményéből.
Chester Wisniewski , a Sophos technológiai igazgatója elmondta, hogy az államonként 1000 fős mintákon végzett felmérés megmutatja, hogy kifejezetten nagyok a különbségek a bizalmas adatok megítélésében.
A legtöbben nem tudják, hogy az email cím az online biztonság egyik kulcseleme, ezentúl a személyazonosító adatok, a jelszavak és a bankszámlaszám is értékesek a kiberbűnözők számára.
Könnyű dolga van a zsarolóvírusnak, ha egy cégvezető minden adatra rálát
Érthető, ha egy cégvezető, tulajdonos a vállalat minden adatához szeretne hozzáférni, ám az infokommunikációs szakértő szerint ennek bizony megvan a maga kockázata is.Ha kíváncsi a részletekreA legidősebb (55-65 éves) és a felsőfokú végzettséggel rendelkező közösségi médiahasználóknak törődnek leginkább adataik védelmével. A legfiatalabb vizsgált korcsoportban (18-24 év) csak 16% tartotta bizalmas információnak a nevét és vezetéknevét, az 55 év feletti válaszadók ez az arány 50 százalék. Tízből nyolc főiskolát végző felhasználó bizalmasnak adatnak tekinti a bejelentkezési jelszavát, míg az általános iskolai végzettséggel rendelkezőknek ez csak a 67 százalékára igaz.
A magyarok kevésbé gyanakvók
Mindhárom ország polgárai fontosnak tartják a személyazonosító adatokat (a legtöbben – a magyarok 84 százaléka – ennek a védelméért aggódnak) bejelentkezési jelszavakat, a bankszámlaszám és a lakcím biztonságát. Jóval kevesebben tartják érzékeny adatnak (a magyarok felhasználók 37 százaléka) a nevüket és a születési dátumukat. A vásárlási előzmények bizalmas kezelését pedig csak 19 százalék, míg a közösségi média fiókokhoz kapcsolódó játékok és szolgáltatások használatára vonatkozó adatok védelmét 17 százalék tartja lényegesnek.
A magyar válaszadók közel fele gondolja fontosnak a magánéletével kapcsolatos információk biztonságát, míg cseheknél és a lengyeleknél 60 százalék fölötti ez az arány.
Minden harmadik magyar válaszadó figyel oda az általa készített fényképek és videofelvételek biztonságára, míg Lengyelországban és a cseheknél 70 százalékhoz közelit az ezért aggódók aránya.
Megvásárolt adatbiztonság
Minden ötödik magyar és lengyel válaszadó megosztotta a születési dátumát valamilyen kedvezményért cserébe, míg a csehek 40 százalék tette meg ugyanezt. A magyar, cseh és lengyel megkérdezettek közel fele adta meg pénzügyi előnyök fejében az email címét, a magyar válaszadók ugyanilyen gyakorisággal hoztak létre üzleti profilt árengedményekért. Ez utóbb lengyel felhasználók 32 százalékára és a csehek 66 százalékára volt igaz. Elsősorban a nők és a felsőfokú végzettségűek osztották meg online kedvezményekért ezeket az adataikat.
A Chester Wisniewski elmondta, hogy az üzletek gyűjtik és feldolgozzák a vásárlók személyes adatait, vásárlási preferenciáit és a tranzakciós előzményeit, és bizonyos esetekben ez más vállalkozásokkal is megosztják. Ezt az adatvédelmi irányelveikben írják le, ezért érdemes elolvasni ezeket.