Itthon is rendre felhívják az ügyfelek figyelmét, hogy ne dőljenek be, ha látszólag a bankjuktól kapnak egy olyan levelet, amiben arra kérik őket, hogy adják meg felhasználói adataikat és jelszavukat, lévén ezek egytől-egyik adatlopási kísérletek.
Világszerte bevett gyakorlat a kiberbűnözők körében, hogy ismert vállaltok, márkák mögé bújva igyekeznek adatokat gyűjteni a gyanútlan felhasználóktól, akiknek utána megcsapolhatják a bankszámlájukat.
A VPN Atlas biztonságtechnikai cég most összegyűjtötte a 10 márkát, amelyekre a legtöbbet hivatkoznak az adattolvajok. A legtöbb egyéni adathalász URL cím alapján így alakult a top 10 idén év elejétől kezdve júniussal bezárólag:
- Crédit Agricole (17 755 )
- Facebook (17 338)
- Microsoft (12 777)
- WhatsApp (8 727)
- La Banque Postale (7 180)
- Orange (4 047)
- Amazon (3 501)
- Comcast (3 116)
- PayPal (2 601)
- Chase (2 537)
A legtöbb adathalász támadás Brazíliában történik, a listán Oroszország, majd Indonézia következik.
Leginkább a pénzpiaci márkákra hivatkozva igyekeznek ügyeskedni a tolvajok, az összes támadás 36 százalékát banki márkákkal kísérelték meg. Népszerű álca még a közösségi média, vagy az olyan felhőszolgáltatások, mint a Netflix vagy az Adobe.
A friss böngészővel, illetve az egyes oldalak tanúsítványainak a megnézésével meg lehet győződni arról, hogy hiteles a megkeresés, vagy adathalászattal van dolga a felhasználónak. Ugyancsak érdemes figyelni az esetleges nyelvi, nyelvtani hibákra.
Ezen a téren a magyar felhasználók a nyelv különlegessége miatt relatív biztonságban voltak, a gépi fordítóprogramokkal készült leveleket könnyű volt észrevenni. Mostanra azonban már egyre gyakoribbak a hibátlan magyarsággal megírt adatlopó megkeresések, így fontos mindig körültekintően eljárni.