Az online kereskedelem piacvezető szereplőjére egyre nagyobb nyomás nehezedik amiatt, hogy felelősséget vállaljon a platformján értékesített áruk minőségéért és biztonságáért. Az Amazon a jövőben közvetlen kártérítést fog fizetni azoknak a vásárlóknak, akik balesetet szenvedtek a független eladók által az áruházában értékesített veszélyes termékek miatt - derül ki a cég friss blogbejegyzéséből.
Az új irányelv a törvényhozók és fogyasztói szervezetek panaszait követően született meg, amelyek a vállalat kiterjedt, harmadik fél által üzemeltetett piacterén hamisított, hibás vagy ártalmas termékek elterjedésével kapcsolatban érkeztek.
Perben állnak
A vállalatot eddig többnyire azzal védték a hiányos fogyasztóvédelem vádjai alól, hogy közvetítő platformként, nem pedig eladóként vagy forgalmazóként működött az online kereskedelmi piacon. Júliusban az amerikai Fogyasztói Termékbiztonsági Bizottság (CPSC) amiatt indított eljárást a vállalat ellen, hogy kötelezze az olyan hibás termékek visszahívására, amelyek "súlyos sérülés vagy halál kockázatát jelentik a vásárlók számára". Az Amazon közleményei szerint a kérdéses árucikkek többségét már eltávolították a webhelyről, beleértve 24 ezer szén-monoxid-érzékelőt, amelyek "nem riasztanak", valamint 400 ezer hajszárítót, amik nem védenek megfelelően az áramütés ellen. A kifogásoló nyilatkozatban az óriáscéget már "a termékek forgalmazójaként" jellemezte a szövetségi szabályozó hatóság – írta meg a Forbes.
Ráadásul korábban a vásárlók javára döntöttek egy hibás kutyapóráz miatt a fél szemére megvakult nő, valamint egy olyan személy esetében, aki harmadfokú égési sérüléseket szenvedett egy rossz állapotú laptop-akkumulátor miatt.
Az Amazonon értékesített termékek több mint fele már harmadik féltől érkezik ahelyett, hogy a kereskedőcég közvetlenül értékesítené azokat. Ami bár nagyobb áruválasztékot eredményez, jelentősen nagyobb kockázatot is jelent, mivel ezeket a termékeket a vállalat nem vizsgálja át az értékesítés előtt – magyarázta a helyzetet a Financial Times.
Bár sok eladó az Amazon saját logisztikai hálózatát veszik igénybe a termékek tárolásához, csomagolásához és a vásárlókhoz való eljuttatásához, mellette más cégeket – például a FedExet és a UPS-t – is megbízhatnak a szállítás lebonyolításával.
Kompenzálni szeretnének
A jelenlegi szabályozás még arra ösztönzi a vásárlókat, hogy a termékekkel kapcsolatos panaszaikkal közvetlenül a független eladókhoz forduljanak, így a felhasználók többnyire magukra maradtak a termékek okozta balesetek után. Szeptembertől azonban a legújabb kompenzációs terveik keretében akár 1000 dollárig terjedő kártérítést is kínálhatnak személyi sérülések vagy vagyoni károk esetén, ami a beérkező panaszok "több mint 80 százalékát" teszi ki a vállalat szerint. Az óriásvállalat közbeléphet ennél magasabb összegű követeléseknél is, amennyiben az eladó nem küld érdemi választ, vagy elutasítja az általuk jogszerűnek vélt követelést.
A Wall Street Journal szerint egyébként a független eladók mostanában azért szeretnék elérni az elégedetlen vásárlókat, hogy rávegyék őket a negatív visszajelzések eltávolítására, aminek gyakorlata sérti az Amazon szolgáltatási feltételeit, valamint tovább súlyosbítja a kamu-értékelések terjedését az oldalon. Az eladóknak persze továbbra is lehetőségük lesz arra, hogy megvédjék termékeiket a követelésekkel szemben - áll a közleményben.
A vállalat külsős szakértők bevonásával, valamint a saját visszaéléseket felderítő rendszerei segítségével fogja ellenőrizni az eseteket. Az irányelvek megváltoztatása először az Egyesült Államokat érinti, viszont hamarosan más országokra is kiterjesztik.