Ha nem kap központi szerepet egy cég működésében a mesterséges intelligencia (AI), azt félre fogja söpörni a verseny – mondta lapunknak Francois Candelon, a Boston Consuting Goup (BCG), kutatóintézetének, a BCG Henderson Institute-nak a globális igazgatója. Ez a fenyegetés néz szinte az összes iparág meghatározó cégeire, amik pozíciójukat veszíthetik akár egy új startup cég, vagy egy kisebb versenytárs által, ami az AI segítségével képes megugrani a nagyobb piacszerzéshez szükséges méretgazdasági küszöböt.
Európa már elbukott egy fontos háborút az üzlettől vásárlóig (business-to-consumer, B2C) terén, ezt a piacot már uralják az amerikai cégek, és nincs esély, hogy egy európai vállalat a Google értelmezhető versenytársa legyen. Európában szemben az Egyesült Államokkal nincs sok tech cég, ezek házon belül igyekeznek fejleszteni, de egyelőre nem elég gyorsak, és nem tudnak terjeszkedni.
Candelon szerint a mesterséges intelligencia lényegében egy új ipari forradalmat jelent, ami három fő képességével tud alapvető változást előidézni bármelyik vállalat rendszerszintű működésében:
- Képes bármit bármikor megtalálni még a legnagyobb és legbonyolultabb adathalmazban is, egyből meglesz a tű a szénakazalban.
- Elősegíti a valós idejű döntéshozatalt úgy, hogy néhány perc vagy másodperc alatt fel lehet dolgozni minden esetleges forgatókönyvet és a lehető legmegfelelőbben reagálni az adott helyzetre.
- Olyan méretgazdaságosságot tesz lehetővé, amivel nagyságrendi növekedést lehet elérni lényegében nulla többletköltéssel.
Mire jó?
Az AI alkalmazása egyelőre még beláthatatlan távlatokat jelent. Ausztráliában képesek általa teljesen automatizált bányát üzemeltetni 1500 kilométeres távolságból, napi 24 órában, sokkal veszélyesebb terepen is mint ahova embert küldenének.
Egy légitársaság esetében ahol egy 51 gépes flottából kiesik 3 gép a rendelkezésre álló adatokból egyetlen perc alatt lehet találni olyan megoldást, amivel 40 százalékkal lehetett csökkenteni az ebből adódó késéseket.
A Domino’s Pizza egyetlen hónap alatt drasztikusan megnövelte a vásárlói elégedettséget azzal, hogy az AI által gyűjtött adatokat használva mérte fel, hogy melyik feltétek és kombinációik működnek a legjobban.
Candelon szerint ha az AI-t egy vállalat képes a működésének központi elemévé tenni, olyan előnyökhöz juthat, amikre a cégvezetők még nem is gondoltak, teljes iparágak alakulhatnak át.
Könnyebb azt leszűkíteni, hogy mire nem jó, semmint, hogy mire igen
Nem sikerül mindenkinek
A kutatások azonban azt mutatják, hogy ez mégsem annyira egyszerű feladat. Candelon szerint a mérések azt mutatják, hogy az AI-ra költő cégeknek alig több mint a fele tudja üzleti haszonban mérni a ráfordítást, jelentős haszonra pedig mindössze 10 százalékuk tesz szert.
Ebből arra lehet következtetni, hogy önmagában nem jelent garanciát, ha egy cég strategizál és felvesz adattudósokat. Olyan esetekben lesz hatékony eszköz a mesterséges intelligencia, amikor párhuzamosan képes tanulni azokkal, akik dolgoznak vele.
Ehhez be kell azonosítani a szerepeket. Az AI rengeteg adatot tud kezelni, de nem tud mit kezdeni a kettősséggel. Ezért kell a feladatköröket leosztani az ember és az AI között, ha ez sikerült, látványosan megnőtt annak az esély, hogy mérhető üzleti hasznot is jelentsen a fejlesztés.
Egy november 7-én megjelenő jelentésben kiderül, hogy a vállalati kultúra is átalakul az AI-t használó cégekben: jobban érzik ott magukat az emberek. Candelon azt tapasztalta, hogy ahogy egyre több adat jut a rendszerbe, az egyre meglapozottabb döntéstámogató eszközzé válik, egyre jobban és egyre szívesebben támaszkodnak rá a dolgozók, akik így jobban érzik magukat a munkakörükben, és ez a pozitív ciklus görög tovább.
Fogadni kell a nagyok ölelését
Candelon saját, Kínában szerzett tapasztalatai alapján úgy látja, Európának a legjobb esélye az ottani modell meghonosításával lenne. Az ázsiai ország a kormány támogatásával partnerségekben gondolkodik a gazdasági szereplők és az AI-ban jártas szolgáltatók között. Így egyik nagy mennyiségű adathoz, a másik pedig a működését segítő technológiához és tudáshoz juthat.
Az adatok felhasználásának ebben a fejlődési szakaszában Európának még van esélye, hogy megtartsa meglévő tudásvagyonát. Ehhez azonban együtt kell dolgozni a tech cégekkel, megosztani az adatokat és létrehozni ezeket a vertikumokat - mondta.
Ez Európa esetében is azt jelentené, hogy az itteni vállalatok a saját erősségeiket úgy tudják megtámogatni a mesterséges intelligenciával, ha együttműködnek a piacon immár meghatározó óriásvállalatokkal, akiket legyőzni nincs esély, elmulasztani a lehetőséget, amit a velük való együttműködés nyújt viszont hiba lenne.
Ezen a téren alighanem ellenállásokba ütközik a BCG szakértőjének elképzelése, látva, hogy az Európai Unió épp önállóságát igyekszik megerősíteni, például az amerikai vállatokkal szemben. Az Európai Parlament is a napokban tárgyalta azokat a jogszabályterveket, amelyek célja visszaszorítani az amerikai gigászok dominanciáját a digitális térben.
Nem lesz ebből Skynet
Megkérdeztük Candelont, szerinte miért évtizedek óta visszatérő elem a különböző jövőképekben, hogy az ember által teremtett gépi intelligencia szükségszerűen fellázad és az ember elpusztítására tör.
Az a baj, hogy ilyenkor az emberek egy általános AI-ra gondolnak, ahol mi tartunk az még ennél sokkal hátrébb van, az AI nem gondolkodik.
Tulajdonképp az elnevezés téves, lévén nem mesterséges intelligenciáról, hanem igazából mesterséges hülyeségről beszélhetünk, mivel adatokkal kell ellátni
- mondta Candelon.
A területet kell szabályozni, de nem szabad túlszabályozni, sokkal többet tud hozni a bolygónak ha nem tartunk tőle. Várhatóan nem egy szabály, hanem szabályozások sora alakul ki. Az adatvédelmi szabályrendszer, a GDPR kialakítása 8 évig tartott. Az AI ennél gyorsabban fejlődik, ezért gyorsabban kell haladni, az iparág képviselőinek bevonásával.
A szabályozásnak sokszor az a baja, hogy a meglévő berendezkedést hivatott védeni. Például a GDPR nagyon jó az amerikai tech cégeknek. A Microsoft megteheti, hogy 600 munkavállalója kizárólag a GDPR-ral foglalkozzon, ilyen lehetősége nincs egy európai startupnak.