Az elektromos mentőbicikli prototípusát és a hozzá tartozó felszerelést Kramarics Tamás, az első kerékpáros mentőápoló mutatta be az augusztus 27-ei Városligeti Mentőnapon. Kiderült, hogy a kétkerekűn elhelyezett közel 20 kilogrammos táskában nagyjából minden megtalálható, ami egy mentőgépkocsin:oxigén, félautomata defibrillátor, vénabiztosító eszközök, fertőtlenítő, illetve egy úgynevezett intraosszeális fúró, amivel a beteg sípcsontjába tudnak a mentősök tűt helyezni, amennyiben nem találnak vénát a páciensen.
A bringát használó mentőápoló egy különleges bukósisakot is visel majd, ami érzékeli, ha nagy ütődés éri, például egy baleset során, és automatikusan sms-t küld a mentésirányítónak, aki ez alapján azonnal felveszi a kapcsolatot a bajba került mentőssel. Az alapfelszereléshez tartozik még egy fekete rövidnadrág (a bringákat tavasztól őszig tervezik majd szolgálatba állítani, hideg időszakban pedig szünetel majd a szolgálat), illetve egy napszemüveg, és bicikliskesztyű is.
A budapesti biciklis mentősök jövő tavasztól állnak majd szolgálatba a főváros belső, forgalmas területein. Erre főleg azért van szükség, mert a napi akár háromezer segélyhívás egyharmada a fővárosból érkezik, így nem ritka, hogy ide az ország más pontjairól kell átvezényelni mentőket, mert a budapestiek nem győzik az iramot. A későbbiekben a tapasztalatokat elemezve és mérlegelve más városokra is kiterjeszthetik ezt a mentési módszert.
Máshol már működik
A kerékpáros mentők ötlete egyébként nem egyedülálló, például a Londoni Mentőszolgálat (London Ambulance Service) is üzemeltet bringás mentőegységet. A 40 rohammentős speciális, külön erre a célra épített bicikliken dolgozik főként a brit főváros belső kerületeiben, illetve a Heathrow reptéren, többek közt olyan eszközökkel felszerelve, mint a defibrillátor, pulzusmérő, vérnyomásmérő, adrenalin, aszpirin, asztma és cukorbetegség elleni gyógyszerek, kötszerek.
Az angoloknál bevált a speciális egység: közel 17 ezer segélyhívásra válaszolnak egy évben, átlagosan hat perc alatt a helyszínre érkeznek, és a vészhelyeztek felét a helyszínen képesek is megoldani. Mindezt 10-12 órás műszakokban, naponta mintegy 50 kilométert tekerve.